Hoppa till innehåll

Crescencio!!!

16 januari 2015

När jag drog igång Kafferostare Per Nordby för två år sedan började jag med fyra produkter i min portfölj. Min personliga favorit blev ett kaffe från Honduras och det har hållit i sig sedan dess.

Crescencio

Kaffet kommer från en producent som heter Crescencio Izaguirre som har en liten gård i Santa Barbara där han odlar en underart till Arabica som heter Pacas. Jag säger Crescencios gård, men det är lite mer exakt att säga Crescencios familjegård. Det är sällan en person som äger och driver en gård i Centralamerika. Hela familjer över flera generationer är ofta delaktiga. I Crescencios familj är modern Maria en central person. Hon är familjens stöttepelare och har tagit hand om alla sina söner sedan hennes man gick bort. Gården har fått sitt namn efter henne, Heliga Maria heter den, eller Santa Maria som det blir på spanska. En fin hyllning till en viktig person. Jag har döpt min produkt efter Crescensio, även det en hyllning till en central person bakom kaffet.

Jag är inne på tredje skörden från Crescencio och ser fram emot en fjärde när det är dags. Skörden har inte riktigt kommit igång än i Santa Barbara och bären är fortfarande små och gröna. I februari-mars börjar de sakta mogna och medan Crescencio tar hand om buskarna njuter jag av bönorna.

2 kommentarer leave one →
  1. Malin permalink
    16 januari 2015 5:28 e m

    Gillar din text! Känner att vi borde ses, du, jag och min man. Vi har tankar, frågor, planer… //Malin BaristoArt

Trackbacks

  1. Crecencio Izaguirre är tillbaka | PER NORDBY

Lämna en kommentar