Skip to content

Kaffepaus

05 januari 2015
tags: ,

Jag får ofta frågan om jag dricker mycket kaffe och jag svarar ofta nej. Men jag är omgiven av kaffe på ett eller annat sätt i min vardag. Kaffet är en viktig del av min frukost och jag tar gärna en kopp efter lunch. När jag rostar smakar jag gärna på bönor från kyltråget, när jag rostat klart provar jag kaffet både via koppning och genom att brygga det. När jag besöker mina kunder smakar jag ofta på kaffet, jag håller provningar för kunder och konsumenter och jag provar kaffe från andra rosterier så ofta jag kan. Kort sagt, det går sällan en dag utan att jag får i mig kaffe på ett eller annat sätt.

Över jul och nyår smet jag från rosteriet och åkte söderut i två veckor – och jag passade på att ta en paus från kaffet. En kaffepaus, två veckors kaffedetox. Det kanske låter konstigt för en kafferostare att vilja undvika kaffe, så jag ska förklara varför. Det hela handlar om perspektiv. Jag tror det är viktigt att ta ett steg tillbaka ibland och försöka få överblick över det man gör. Eftersom jag jobbar med smaker och analyserar smaken på kaffet jag rostar i detalj är jag rädd att jag tappar översikten över vad jag gör och hur det smakar. Poängen med att helt avstå från kaffet under en tid var att få komma tillbaka med färska smaklökar och förhoppningsvis lite perspektiv på mitt arbete. Och dagens första kaffekopp var en njutning, så även den andra och den tredje. Nu ser jag fram emot de kommande kaffeprovningarna jag kommer göra. Det var nyttigt att ta en kaffepaus men jag är glad att den är över. Kaffe är ju trots allt en njutning!

No comments yet

Kommentera

