Skip to content

Jag startar kafferosteri

26 december 2012

kafferostarePerNordby

Det är dags för mig att börja rosta i egen regi. Jag vill öka gemene mans medvetenhet kring kaffe och erbjuda ett större och bättre utbud till er som redan är medvetna om vad ni dricker.

För mig är kaffe ett njutningsmedel och jag vill att det ska smaka gott. Därför är det smaken som avgör vilket kaffe jag väljer att jobba med.

För att få ett gott kaffe är det viktigt med en bra råvara. Därför jobbar jag så direkt som möjligt med kunniga och stolta producenter som delar samma passion som jag och som strävar efter att producera ett så bra kaffe som möjligt.

För en producent handlar passion för kaffe inte om drycken utan om bäret, busken, jorden, gården och familjen. Därför blir omgivningen de jobbar i och personerna de jobbar med viktiga för att skapa en hållbar produkt. Gott kaffe kan bara produceras under goda förhållanden. Direkt handel ger en långsiktig hållbarhet och en transparens i handelskedjan som inte kan bytas ut mot certifikat eller märkningar. Stoltheten hos producenterna bakom produkten kan inte mätas i pengar.

Kaffe är en dryck med en enorm smakpotential. Dessa smaker ligger latent i bönan och mitt jobb som kafferostare är att lyfta fram de aromer som gör varje kaffe unikt. Jag vill inte tillföra nya smaker genom att rosta mörkt och jag vill inte skapa en homogen mellanrostad blandning som hela tiden smakar samma sak. Kaffets resa från fält till fika är lång och komplicerad. Jag vill att producentens hantverk ska lysa igenom när kaffet bryggs. När jag lyfter fram kaffets personlighet under rostningen får du som dricker kaffet en större skatt att utforska.

Häng med!
Jag söker restauranger och kaféer som vill öka kvalitén på kaffet som serveras. Jag söker kontor som vill ge sin personal en godare kaffepaus. Jag söker butiker som erbjuder sina kunder goda smaker i snygga förpackningar. Oavsett hur du jobbar med kaffe, söker jag dig som vill ta del av min kunskap och som delar min passion.

Första pallen har redan kommit och jag har börjat rosta. Kontakta mig på försttillkvarn@pernordby.com om du vill ha gott kaffe rostat av mig.

8 kommentarer leave one →
  1. Peter permalink
    26 december 2012 5:15 e m

    Fantastiskt Per! Bästa kaffenyheten i år! Ser mycket fram emot att få smaka de första dropparna!

    Ps. Fin räv!

  2. Josef Rudenlöv permalink
    26 december 2012 6:52 e m

    Det här låter väldigt intressant! Ser fram emot att smaka detta.

  3. starknu permalink
    26 december 2012 7:16 e m

    Låter spännande. Keep me posted.

  4. Stefan Böna permalink
    26 december 2012 7:17 e m

    En av de roligaste och mest spännande nyheterna i år! Detta vill en ju prova på! 🙂

  5. Kristina V. Pedersen permalink
    27 december 2012 1:23 e m

    Kære Per.

    Det er den bedste nyhed længe. Glæder mig til at følge med i projektet!

    //Kristina

Trackbacks

  1. En ofrivillig paus från skrivandet | PER NORDBY
  2. Mot ny adress! | PER NORDBY
  3. Kill your darlings | PER NORDBY

Kommentera

