Skip to content

Kopakaki! – ett gott kaffe från Rwanda

03 februari 2015

Det är en lyx att få köpa kaffe av människor som inte bara är motiverade och duktiga producenter, utan även goda vänner till mig. Jag har känt Kevin som sköter exporten av kaffet från den kooperativt ägda process-stationen Kopakaki-Dutegure i västra Rwanda i många år och haft möjlighet att besöka kooperativet flera gånger. Under de besöken har jag träffat fler och fler av producenterna och lärt känna managern och flera av de andra som jobbar där. Det här är andra skörden jag får från Kopakaki och jag är tacksam över det arbete som görs på tvättstationen för att ge mig en så ren och god lott. Jag vet att de tar extra väl hand om kaffet som ska till mig, för även de känner en stolthet i den direktkontakt vi har.

kopakakiutsikt

Årets lott från Kopakaki är ren med krämig munkänsla. Kaffet har en komplex syra med drag åt grapefrukt och röda vinbär och toner av oolong-te i eftersmaken.

One Comment leave one →
  1. Anne permalink
    02 oktober 2015 8:25 f m

    Hej! Drack detta kaffe för första gången igår, det var otroligt gott, tappade kontrollen totalt! Idag ska jag gå och köpa med mig hem. Roligt att det inte enbart var gott, utan också att bönorna har en fin bakgrund.

Kommentera

