Skip to content

Crecencio Izaguirre är tillbaka

26 augusti 2015

En sommar har gått. Den började med en ny lokal i maj och en kaffemässa vid midsommar och nånstans däremellan deltog jag i Sveriges andra rostmästerskap. Det tog hela juli för mig att landa igen. Jag fick dessutom en liten semester, något som är lite av en lyx för egenföretagare som mig.

PerNordby_CrecencioPrecis innan semestern fick jag en leverans med kaffe från Honduras. Santa Maria heter gården och Crecencio Izaguirre heter producenten. Det här är en av de gårdar som jag har jobbat med kontinuerligt sedan jag startade och jag är nu inne på fjärde skörden från samma gård! Det innebär att jag skrivit om kaffet förut, här, här och här.

Eftersom kaffe är en gröda så kan skörden variera från år till år. Alla gårdar som jobbar med specialkaffe separerar olika kvalitéer från varandra så blir det inte så stor skillnad i smaken, även om det finns skillnader där med. Vid ett dåligt år blir det inte lika stor del av skörden som är av hög kvalitet och vid ett bra år blir större delen av skörden av bra kvalitet. I år är ett bra år för Crecencio. Inte nog med att skörden är stor, den smakar också bättre än någonsin. Den är ren, fruktig, har en blommig syra och plommon i eftersmaken. Det här är ett kaffe som verkligen faller mig i smaken. En av anledningarna till att Crecencio har en större skörd än vanligt är att han för några år sedan planterade nya träd, något kan kunde göra tack vare den långvariga direkthandeln han haft med Collaborative Coffee Source (som jag handlar kaffet via). I år börjar de nya träden ge skörd. Crecencio har även satsat mer på att plocka mogna bär vilket ger kaffet en naturlig sötma. Jag har ännu inte besökt Crecencio men hoppas kunna göra det under kommande skörd.

No comments yet

Kommentera

