Skip to content

Incahuasi – ett oväntat kaffe från Peru

19 februari 2016

Jag gillar när ett kaffe kan överraska och bryta mot mina förväntningar. Incahuasi från Peru är ett sådant kaffe. Jag fick besök av några producenter från flera kooperativ i Peru i somras. Yeny från Incahuasi drog upp en påse med råkaffe ur sin handväska och bad mig testa detta. Jag har druckit kaffe från Peru förut, men inte så ofta. Min idébild om smaken var fyllig, låg syra, mycket choklad och jord. Men när jag rostade provet jag fick av Yeny och smakade på det upplevde jag torkad frukt, äpple, en frisk syra och röda bär. Inte alls det jag brukar smaka i kaffe från samma land. Jag återkopplade till Yeny och fick mer information om lotten hon gett mig och om Incahuasi.

Incahuasi_visit2

Kooperativet ligger nära Cuzco i södra Peru. Jag besökte området för flera år sedan och minns att den höga höjden och den syrefattiga luften gjorde att jag kände mig yr i skallen. Det tar ett tag att vänja sig vid att vistas på över 2000 meters höjd. Lotten jag fick är en mikrolott från Incahuasi, från en av producenterna knuten till kooperativet. Américo Palomino Alanya har en gård på två hektar där han odlar Typica, Caturra och Bourbon om vartannat. Don Américo verkar vara en skön typ, han tackar alltid Pachamama – moder jord – och sina förfäder vid varje skörd. Allt kaffe från kooperativet är ekologiskt, så även denna lott. Alla grannar hjälps åt att plocka de mogna bären som sedan transporteras med mulåsnor till kooperativets process-station. Jag är stolt över att jag fått hem detta kaffe och har haft möjlighet att starta ett direkt samarbete med Incahuasi.

Kommentera

