Skip to content

alla talar svenska

13 april 2011

Det finns många kvalitativa och analyserande kaffebloggar i Sverige just nu. Det är bra, för det finns många duktiga kaffemänniskor som vet mycket och det är bra att vi delar och sprider och bygger. Flera av dom nyare bloggarna skriver på engelska. Jag kan förstå varför. En engelsk blogg får en bredare publik och du som skribent får större möjlighet att sprida dina åsikter och tankar. Du når ett större nätverk och kan interagera med alla dessa människor som av någon anledning inte kan svenska. Och som Oscar Nyman poängterade så behöver vi i Sverige vara duktigare på att visa världen att vi är grymma, och det kan vi göra om vi kommunicerar på ett språk som världen förstår.

Jag har tänkt en del på det här den senaste tiden, för jag skriver på svenska, ett språk som dom flesta som jag möter på mina resor utanför Sverige inte förstår. Därmed hindrar jag dom från att kunna ta del av mina tankar, och det är synd. Men jag tycker samtidigt att det är viktigt att skriva på svenska. För även om vi är många som vet mycket om kaffe i Sverige så finns det ännu fler som inte vet något än. Jag tycker att det är minst lika viktigt att vi bygger inåt som att vi visar utåt vad vi redan har. Det kräver dock att vi faktiskt jobbar över företagsgränser och ser förbi konkurrensen om marknaden och kommenterar och diskuterar öppet på varandras medier.

Jag skriver på svenska. Jag ser potentialen med att skriva på engelska, men jag väljer (än så länge) att inte göra det. Dels för att jag tycker att det svenska språket är vackert och jag gillar att använda det. Men främst för att jag tycker att det är viktigt att vi sprider och skapar diskussioner om kaffe i Sverige. Vi är en av världens bästa kaffedrickande folk. Vi som jobbar med kaffe har ett visst ansvar i att utbilda och förklara för dom andra vad kaffe är och vad kaffe kan vara. Och det är viktigt för oss själva att bygga vår bransch. Det gagnar alla. Tror jag i alla fall. Men det kräver att vi pratar med varandra, skriver till varandra och diskuterar med varandra, och det på ett språk som dom vi vill nå ut till förstår.

7 kommentarer leave one →
  1. 13 april 2011 11:41 f m

    Jag håller verkligen helt med dig, Per! Framförallt att vi behöver bygga vår bransch.

  2. 13 april 2011 12:41 e m

    Bra upprop! Det är så jäkla trist att skriva när man inte får kommentarer. Jag tror faktiskt att jag får fler kommentarer från random läsare av utländsk härkomst än av svenska. Man behöver ju faktiskt inte kommentera på engelska om man inte vill, eftersom man kanske först och främst riktar sig till skribenten.

    Men när det väl kommer en kommentar som bjuder in till diskussion så är det ju roligt om många kan följa den.

    Bra inlägg i övrigt i debatten om svenska vs. engelska. Jag tror t ex både Oscars och mitt val att skriva på engelska grundar sig i att vi tror oss ha läsare genom gamla vänner och bekanta utomlands, vilket också gör det roligare att berätta något för dem utanför Sveriges gränser. Det är väl min invändning till att du skriver på svenska.

    Däremot är det du skriver hem till Sverige oumbärlig information, oavsett språk! Tack för det!!

  3. 13 april 2011 7:07 e m

    Tjo Per. Jag har faktiskt funderat lite på just det du skriver om i dagarna och har svängt tillbaka. Håller på att sätta upp en ny sida nu och kommer ha den helt på svenska. Tror som du att vi börjar hemma och växer utåt successivt.

    För övrigt är jag skapligt avundsjuk på dig din glidare. Här går man o harvar, målar, rostar, bygger bänkar och skit. Även om det har sin charm så blir man lite bitter när man läser om dina bravader. Jag hade gett vad som helst för en båt i en storm just nu…. 🙂 Sköt om dig mannen!

  4. 13 april 2011 11:14 e m

    Jättekul och intressant att följa dina inlägg från andra sidan Atlanten. Jag gillar också att skriva på svenska och tycker det vore kul om fler skrev på svenska. Men känns samtidigt trevligt att vi har engelska bloggare som sprider information om svenskt kaffe runt om i världen.

  5. Per Nordby permalink
    14 april 2011 5:47 f m

    Jag håller med om allt som ni säger. Förutom att jag glider! Bara för att det är sol och varmt där jag är och jag får hänga med trevliga kaffepersoner från hela världen… Men annars har ni rätt; bygga bransch är viktigt. Och om vi gör det genom att bygga bänkar eller skriva på svenska spelar ingen roll. Är vi nog bra på det vi gör så kommer dom andra hitta medel för att ta till sig det vi har.

  6. 14 april 2011 8:36 f m

    Självklart ska språkvalet kännas naturligt, inte krystat. För mig kändes det naturligt redan nu, jag skriver lika dåligt på engelska som jag gör på svenska. 🙂 jag tror att om 1, 2 år kommer engelskan vara ett naturligt val för ännu fler svenskar på bloggar, facebook, twitter, nästa grej vad den nu kan vara.

    Redan nu tycker jag att specialkaffe-fokuserade microrosterier med höga ambitioner kan ta lärdom och inspireras av Tim Wendelboe’s och The Coffee Collective’s framgångsrika kommunikations-strategier. Daniel, Jag såg fram emot att se Love’s engelska kommunikation, tror att det kunde blivit riktigt bra, men det måste kännas rätt förstås, jag hoppas att det känns rätt för er när du gör ditt nästa försök på en WBC titel? 😉

Trackbacks

  1. Kill your darlings | PER NORDBY

Kommentera

