Skip to content

På besök i Rwanda, innan skörden

28 mars 2016

Jag kom nyss hem från en resa till Rwanda och Kenya. Det var två helt olika typer av besök så det blir två olika rapporteringar.

Skörden har inte börjat än i Rwanda än. Den sätter vanligtvis igång i mars, men på grund av att regnet inte faller när det brukar är den något försenad i år och förväntas komma igång först i början av april och sedan hålla på in i juni.

 

Kopakaki2016

Torkborden på Kopakaki står tomma och väntar på att årets skörd ska sätta igång

I Rwanda besökte jag min vän Kevin som jobbar för kooperativet Kopakaki-Dutegure. Kopakaki är en kooperativ-ägd process-station och jag har jobbat med Kopakaki sedan starten av rosteriet. Vårt samarbete har utvecklats över åren. Kaffet har också blivit bättre och bättre år för år. Det beror uteslutande på ett målmedvetet och hårt arbete under plockning och i efterskörds-processen på Kopakaki. Jag är en liten men uppskattad köpare hos dem. Jag ställer höga krav på kvalitén, och betalar mer än dubbelt så mycket som deras andra köpare för kaffet jag beställer. De lägger å sin sida ner mer tid och energi på att selektera och övervaka processen och väljer ut de bästa lotterna till mig.

 

Kopakaki_farmer

En av gårdarna runt Kopakaki, vid kanten av Kivu-sjön

Det urvalet vill vi göra tydligare och mer transparent i år. Jag besökte ett stort antal av de producenter som har sina gårdar runt kring process-stationen. Det blev tydligt att odlingsförhållandena skiljer sig något mellan olika områden. Vissa områden ligger till exempel på 1500 meters höjd, andra på 1800 meter. Vissa gårdar ligger nära skog, andra nära vatten. Detta skapar olika mikroklimat och därmed olika smak på kaffet. Det vill jag ta vara på. Därför kommer vi i år att skilja olika dag- och veckolotter från varandra. Varje dag kommer nämligen olika producenter med sina kaffebär till Kopakaki. Genom att hålla koll på dagarna kan vi spåra vilka producenter som levererar just den dagen och vilket område de bor och odlar i. Hittills har jag köpt kaffe från Kopakaki, men nu kommer jag även veta vilka av de 1184 producenter knutna till kooperativet som levererar kaffe till just mig.

No comments yet

Kommentera

