Skip to content

På besök i Kenya, efter skörden

28 mars 2016

Jag kom nyss hem från en resa till Rwanda och Kenya. Det var två helt olika typer av besök så det blir två olika rapporteringar.

I Kenya var skörden helt över när jag kom dit. Den börjar redan i november och brukar sträcka sig in i februari. När jag var där i mars fanns det alltså mycket kaffe att smaka på.

KenyaPN2016

I Kenya jobbar jag än så länge inte med någon specifik process-station eller gård. Min handelspartner är i stället en exportör, Dormans coffee. När jag besöker Dormans i Kenya brukar de duka upp koppningsbord efter koppningsbord med små och stora lotter från olika gårdar och kooperativ. Dessa är väl utvalda och märkta efter skördevecka och kvalitets-grad.

Kenya_dormans

Ett koppningsbord förbereds hos Dormans

När jag hittar något som faller mig i smaken försöker jag få till ett besök hos just de producenterna för att träffa människorna bakom kaffet och se och höra hur de jobbar. Det blir många timmar i bil på dammiga vägar, och besöken på kooperativen är ofta relativt lika varandra. Men efter att ha gjort ett antal besök på olika stationer blir de små detaljerna som skiljer dem åt tydligare, och det blir lättare att se vilka som skapat ett fantastiskt kaffe av tur och vilka som har kunskapen och rätt verktyg för att lyckas om och om igen. Det är alltid tillfredställande att få träffa och skaka hand med de producenter som står bakom kaffet och jag lär mig alltid något nytt. Jag fick med mig ett fint urval prover hem från Kenya och ser fram emot att presentera årets lotter inom kort.

Kenya2016_dustyroad

Ingenting är så mycket Kenya som dammiga vägar med röd jord

No comments yet

Kommentera

