Skip to content

Ett möte mellan producenter och rostare

23 januari 2016

Av de ursprung som jag jobbar med och köper kaffe från är Nicaragua kanske det som ligger mig närmast om hjärtat. Det kan beror på den enkla anledningen att det var det första ursprung jag besökte och jag blev väl helt enkelt förälskad. I folket, i landet, i möjligheterna. Jag köper en del kaffe därifrån, och de kontakter jag har fått med producenter kommer via en enda person, Claudia Lovo. Vi träffades under Cup of Excellence 2010 och har vuxit tillsammans sedan dess. Idag fick jag möjlighet att presentera henne och hennes kollega och producent donna Marta för några rostare, baristor och krögare. Vi hade alla samlats i mitt rosteri för att mötas och lära av varandra. Jag bjöd in rostare eftersom jag, utöver att rosta kaffe, även säljer råkaffe från de ursprung där jag handlar direkt. Krögarna och baristorna var där eftersom de är mina kunder.

  
Att sitta i ett rum och höra producenter, rostare och baristor prata med varandra är häftigt. Kaffe-branschen består av en lång kedja med aktörer som geografiskt är väldigt långt från varandra. Tillfällena är få när huvudaktörerna möts och vi tillsammans kan prata om vad det är vi egentligen håller på med, och vad vi önskar av varandra. Att kunna skapa detta möte i sitt eget hus var, insåg jag efteråt, större än jag förstått. Jag kommer helt klart skapa mötesplatser som denna fler gånger och nästa gång ska jag se till att även bjuda in det viktiga slutledet, kaffedrickare. Det är ändå för er som vi alla gör det vi gör.

No comments yet

Kommentera

