Skip to content

Att växa som företagare

31 december 2015

Tre år. Så lång tid har gått sedan jag startade Kafferostare Per Nordby. Det började med en pall kaffe, en lånad rost och några nyfikna kunder som trodde att jag skulle kunna leverera något gott, kanske också något nytt och spännande. Sedan rullade saker och ting på och nu står jag här, tre år senare och undrar lite vad som hänt. Varje år har haft sina prövningar.

Första året var det många som frågade om rostandet var en hobby. Hela det året hyrde jag in mig på en liten rost en dag i veckan och hade råkaffet i källaren hemma så frågan var kanske inte helt obefogad.

Andra året var det många som frågade om jag kunde leva på det jag gjorde. Då hyrde jag fortfarande in mig en dag i veckan på ett eller annat rosteri men använde den dagens timmar till max för att hinna med. Då hade jag ett separat lager där jag kunde ha allt mitt råkaffe och höll koppningar hos olika kunder runt om i Göteborg i brist på egen lokal. Det blev lite splittrat, men det fungerade.

Tredje året, det som nu håller på att ta slut, vann jag plötsligt rostnings-SM och hade Europas största kaffemässa på besök i här i Göteborg samtidigt som jag (äntligen!) skaffade mig en egen lokal och en egen rost. Det har, minst sagt, varit hektiskt. Det är en fin lokal och en dyr rost. Nu är det inte så många som frågar mig hur det går, men desto fler som klappar mig i ryggen och säger ”vad kul att det går så bra!”. Om de bara visste. Några få, som precis som jag någon gång har startat ett företag, litat på sin idé och dragit igång ett projekt, säger snarare ”vad kul att du vågar satsa.” För de vet.

Det är nämligen inte så att det går bra nu bara för att jag vågar ta ett steg uppåt framåt. Att jag vågade satsa beror på att jag litar på att det kommer att gå bra, sen. Men just nu, nja. Nu är det många sömnlösa nätter, ändlösa kalkyler, omtumlande beräkningar, omöjlig logistik och massa huvudkli. För i år är jag i än större utsträckning företagare, och inte bara kafferostare. Företagandet är en stor del av mitt arbete och har varit det ända sedan jag startade företag. Företagandet är en del jag gillar. Det måste jag göra, annars tror inte jag att det går att driva företag. Och lyssna på ordet, företagare. En som företar sig, någon som gör. Det finns ett skapande i företagandet som är tilltalande. Det finns något spännande i att knäcka gåtan om lönsamhet och samtidigt undvika hetsen på tillväxt och behålla fokus på idén, passionen. Jag känner att jag i år fortfarande är Kafferostare, men det är som företagare jag har vuxit. Fjärde året, som börjar med 2016 kommer bjuda på nya utmaningar och nya projekt. Det ser jag med tillförsikt fram emot.

No comments yet

Kommentera

