Skip to content

Mitt julkaffe 2015 har en god smak och en fin historia

03 december 2015

PerNordby_Julkaffe2015Julkaffe, vad är det? Ett kaffe som man kan dricka till jul såklart. Jag har valt ut ett kaffe som kom till mig i oktober och som alltså är ett nytt, färskt och gott kaffe. Jag har rostat det ljust och fint så att de naturliga smakerna som finns i kaffet ska få mycket utrymme. Årets julkaffe är friskt och rent med en komplex syra, utvecklad sötma och toner av russin och mandel. Det passar julen tycker jag, men också alla andra dagar på året.

Kaffet kommer från en liten gård i regionen Nariño i södra Colombia. Här finns många höga berg och detta kaffe växer 2000 meter över havet. På den höjden kan luften bli ganska kylig och växlingen i temperatur från dag till natt hjälper till att skapa den utvecklade sötman och komplexa syran som jag beskriver i smakprofilen ovan.

CarlosyAngelaCarlos och Ángela Ortega bor tillsammans på en gård om 2 hektar där de odlar 100% Caturra. Eller, det växer annat där också, massa bananer och guava bland annat, men när det kommer till kaffe är det bara Caturra som odlas. Gården har inget formellt namn, men familjen kallar den el Platanal på grund av alla bananträd. Carlos och Ángela tar hjälp av sina söner Richard och Carlos med arbetet på gården och tillsammans sköter de allt från plantering, beskärning, gödning och ogräsrensning. Och skörd såklart.

Jag har köpt kaffet av en liten och relativt nystartad exportör som heter Antis coffee. Jag kom i kontakt med dem för ett år sedan. Jag blev intresserad av deras kaffe och vi startade en dialog via viber och email. Att bygga en ny relation med producenter och exportörer kan börja på många sätt och sluta för det mesta i att jag sätter mig på ett flyg och besöker gården och process-stationen. Men i detta fall hände något för mig nytt.

Antis coffee kom Jorge_Julianna_Perpå besök hos mig. Det låter kanske inte så stort för en exportör att resa till en potentiell kund, men den här exportören är annorlunda. Jag hade haft kontakt med Julianna på mail och telefon, men visste egentligen inte så mycket om henne eller hennes roll i företaget. Hon säger en dag att de vill lära sig mer om marknaden och hur ett rosteri som mitt jobbar, och vi bokar till min förvåning in ett besök i rosteriet i augusti. En torsdag när hösten är som vackrast kommer Julianna och hennes kollega Jorge in. Vi sitter i min röda soffa och hon berättar sin historia. Jorge och Julianna älskar sitt kaffe och den landsbygd där det växer. Jorges familj är producenter sen flera generationer och efter att ha placerat sig som finalister i Cup of Excellence för tre år sedan började de utforska vad som gjorde kaffet bra det året, och hur de skulle kunna upprätthålla den höga kvalitén. De tog in hjälp från agronomer, såg till att själva få kontroll över efterskördsprocessen och ansökte om exportlicens. Den kom slutligen igenom och i år har de exporterat sitt kaffe för första gången. De jobbar med kaffe från Jorges familj, och några av deras grannar och vänner. Familjen Ortega hör till dessa vänner.

När Julianna och Jorge satt i min soffa och berättade om hur de jobbade och visade bilder från gårdarna och process-stationen hade jag ännu inte smakat deras kaffe. Jag fick några prover de hade med sig och jag bara hoppades att det skulle smaka bra. Det lät som att förutsättningarna fanns där. Rätt växtförhållanden och mycket hårt jobb låg bakom. När jag provade kaffet blev jag inte besviken och nu står jag här med tre små lotter från två gårdar i Nariño. Det första hittar ni i julkaffet, de andra sparar jag till 2016.

One Comment leave one →

Trackbacks

  1. Julkaffe del 1 | apkaffe

Kommentera

