Skip to content

Jorge Lagos och finca Santa Teresa

26 november 2015

SantaTeresa_JorgeoPerJorge Lagos och jag, vi är goda vänner. Fastän ganska olika. Han odlar kaffe i Dipilto, Nicaragua och jag rostar (samma) kaffe i Göteborg, Sverige. Kanske är vi inte så olika ändå. Den passion som jag hör hos Jorge när han pratar om sin gård, sina anställda och sina buskar känner jag igen hos mig själv när jag pratar om mitt rosteri och om smaker och handelsrelationer.

Vi har fått till ett bra samarbete över den korta tid vi har jobbat ihop. Jorge gillar gamla arter så som Bourbon, Caturra, Pacas, Maracaturra och Catuai, och han har jobbat mycket för att separera olika arter från varandra på gården. Det gör det lättare för mig att få specifika lotter. Jorge tog över driften av Santa Teresa efter sin far för sex år sedan och för varje år blomstrar den mer och mer. Första året jag handlade av Jorge köpte jag två lotter, en Caturra och en Maracaturra, men i år gick jag loss lite på möjligheterna och köpte sex olika lotter som skiljde sig på art och processmetod. Jag presenterade kaffet under mässan World of Coffee i somras och några andra rostare som ställde ut blev intresserade. Så jag har skickat några av lotterna till bland annat Tyskland, Tjeckien och Polen och bara behållit ett fåtal själv. Det är kul att veta att det kaffe jag handlar och tar hem rostas av andra rostare som jag respekterar.

PerNordby_SantaTeresa_PacasDen lott jag själv gillar bäst och har behållit är en våtförädlad Pacas. Den är ren och balanserad, har toner av nöt och citrus och en mild fruktig ton som går mot aprikos.

För två månader sedan besökte jag Jorge igen för att planera vad vi ska hitta på den kommande skörden. Vi har många idéer och ska göra lite experiment, men jag tänker vänta med att avslöja detaljer tills efter skörden.

No comments yet

Kommentera

