Skip to content

Kopakaki 2015

15 november 2015

Återigen har en skörd från Rwanda och kooperativet Kopakaki Dutegure kommit till rosteriet. Årets skörd är söt och krämig, har toner av röd grape och svart te, och den komplexa syran ger kaffet en lång josig eftersmak. I år försökte jag vara mer aktiv i valet av lott än jag varit tidigare. Jag fick prover från olika veckor och månader av skörden och koppade dessa mot varandra. De olika lotterna har en gemensam grundkaraktär men kan skilja sig i intensitet på syra och sötma. Det kaffet jag till slut valde är plockat i mitten av mars.

Eftersom Kopakaki är en process-station som ägs av ca 1184 producenter och deras familjer så har jag inte kontakt med alla odlare. Min främsta kontakt är Kevin som står för export, Olivier som står i koppningsrummet och manager för tvättstationen Bahati Thierry. Sist jag var nere på besök hade jag en skön fika med hela styrelsen som är ansvarig för att allt på process-stationen fungerar som det ska.

Rad ett: Jeanne, Eduard, Vincent, Josias, Aimable, Jean Bosco, Silayi, Jeanette. Rad två: Alex, Julienne, Beatrice, Eduard, Eliabu, Enesimu, Michel och sist manager Thierry

Kopakaki crew! Rad ett: Jeanne, Eduard, Vincent, Josias, Aimable, Jean Bosco, Silayi, Jeanette
Rad två: Alex, Julienne, Beatrice, Eduard, Eliabu, Enesimu, Michel och sist manager Thierry

 

Jag köper bara en liten del av det kaffe som Kopakaki producerar; just nu åker ungefär en veckas skörd till Göteborg. Ändå upplevde jag en enorm tacksamhet från styrelsen under vår fika och de uttryckte en önskan att bygga och stärka relationen vi har. När jag frågade Kevin vad det är de uppskattar nämnde han fyra saker:

Jag visar min uppskattning för jobbet som producenterna gör.

Jag gör återkommande besök hos dem.

Jag betalar ett bra pris.

Vi har en lång relation som vi bägge uppskattar.

Det här är den grund jag vill bygga all min kaffehandel på. Jag tror att genom att visa ett intresse, göra besök, betala bra för det arbete som krävs så kommer jag också få bättre kvalitet på kaffet. Den relation vi bygger upp kommer ge en stabilitet för både producenterna och mig. Jag vet inte om det låter komplicerat, men för mig är det ganska enkelt, och resultatet visar sig i kaffet jag brygger hemma och i välkomnandet jag får i Rwanda. Till den kommande skörden planerar jag att åka ner till Kopakaki igen och ytterligare stärka och fördjupa det samarbete vi redan har.

One Comment leave one →
  1. Anne permalink
    29 december 2015 3:00 e m

    Tack för att du tar fram detta goda kaffe (Kopakaki)! Första gången jag smakade det blev jag helt lyrisk, och jag var bara tvungen att köpa hem det. Sitter som bäst hemma och avnjuter en kopp Kopakaki bryggd i chemex, det är ett av de godaste kaffen jag nånsin snakat, det är helt makalöst! Tack tack tack!!

Kommentera

