Skip to content

Nicaragua tur och retur

14 oktober 2015

Nicpic

Nicaragua är ett vackert land mitt i Centralamerika. Jag har varit där många gånger och snart landar jag där igen. Jag kommer köra direkt upp till Nueva Segovia som är den region som jag upplever har det bästa kaffet i landet. Jag jobbar nära några få gårdar här och producenterna har kommit att bli mina vänner. Jag är bara i Nicaragua en vecka men har flera saker på agendan, så det blir några hektiska dagar för mig. Min vän Claudia bygger ett koppningslabb som kommer det göra lättare att kvalitets-säkra kaffet på plats för många småproducenter. Det är långt ifrån alla kaffeproducenter som har smakat på sitt eget kaffe. Men de som får möjlighet att vara med på en koppning och kan förstå kopplingen mellan smaken och hur de jobbar på sina gårdar kan förstå hur smak och skörd hänger ihop. Jag ska hjälpa Claudia bli klar med labbet som bör vara färdigt innan skörden börjar i december. Jag ska givetvis även besöka Jorge Lagos (som tagit fotot ovan) som jag i två år har jobbat med och som gör massa roliga projekt på sin gård Santa Teresa. Det är fantastiskt för mig att få jobba med en producent som är lyhörd för vad jag önskar och som lyckas skapa en mångfald av smakprofiler på sin gård genom att separera olika arter i olika lotter, men också genom att använda olika process-metoder på varje lott. Jag kommer även stärka kontakten med andra producenter som jag börjat jobba med samt besöka en gård som jag kommer jobba väldigt nära med i framtiden. Det är bara att dra på stövlarna och kavla upp ärmarna och traska upp i bergen på jakt efter det goda kaffet. Innan jag vet ordet av det är jag hemma i Göteborg igen och står vid rosten.

No comments yet

Kommentera

