Skip to content

En sen vinst av rostnings-SM 2015

25 september 2015

Våren 2015 var en hektisk tid för mig. Jag skulle precis flytta in i ny lokal, installera en rost, förbereda mig på att Europas största kaffemässa skulle komma till Göteborg och samtidigt hålla företaget flytande. Någonstans mitt i detta lyckades jag i slutet av maj även klämma in en tävling, Swedish Coffee Roasting Championship 2015, alltså SM i kafferostning. Jag minns tävlingen som ett fint event där alla tävlande hjälpte varandra och vi tävlade i en sportslig, öppen gemenskap. När resultatet annonserades stod det klart att jag inte fått någon pallplats. Lite synd tyckte jag eftersom VM-finalen skulle gå i Göteborg en månad senare och det hade ju varit kul att få representera Sverige på hemmaplan.

När jag två veckor senare fick mitt protokoll hemskickat och ögnade igenom det såg jag direkt att något inte stod rätt till. Jag la in siffrorna i ett kalkylark och märkte att mina poäng inte summerats rätt. Det saknades ganska mycket. I den summering jag gjorde landade jag på samma poäng som segraren, alltså på en delad förstaplats. Jag påpekade detta för SCAE Sweden, den organisation som arrangerade tävlingen och en process började. SCAE Sweden tog ärendet på allvar och har tillsammans med WCE, som föreningen som äger tävlingen och arrangerar VM, granskat ärendet. Det har dragit ut på tiden, men i går annonserades det nya resultatet som skickades ut till alla medlemar i SCAE Sweden samt publicerades på föreningens Facebook-sida.

Vid genomgången som SCAE Sweden gjorde visade det sig att fler protokoll var felaktiga och att jag egentligen hade vunnit tävlingen. Jag vann! Det kom som en överraskning för mig. Och det är ju kul, men också lite surt. Huvudvinsten i att vinna SM är nämligen att få delta i VM, en tävling som gick av stapeln för tre månader sedan. Det erkännande som en sådan vinst skulle ge är också lite borttappad.Det är svårt att kompensera för den förlust denna sena vinst innebär, men jag tar emot den uppriktiga ursäkt jag fått från SCAE Sweden. Jag är även tacksam för det arbete som SCAE Sweden har lagt ner och med vilken noggrannhet de följt ärendet. Det är skönt att få ett slut på det. Nu kan jag inte göra annat än rycka på axlarna, räta på ryggen och fortsätta rosta så gott kaffe jag kan. Och så tävla igen nästa år.

Det har från flera håll föreslagits att jag som kompensation för årets tabbe ska få representera Sverige i VM nästa år utan tävling, men det känns bara konstigt. Nästa år är en annan tävling, med andra deltagare och andra förutsättningar. Och förhoppningsvis bättre poängräkning. Jag tävlar gärna i VM, men bara om jag lyckas vinna SM igen.

Om du är kafferostare och vill tävla mot mig kan du anmäla dig här.

One Comment leave one →
  1. 25 september 2015 10:39 e m

    ,I would love to compete in the World Championships, but only if I manage to win the Championship again”

    WHAT.
    A.
    LEGEND.

Kommentera

