Skip to content

Låt mig presentera Carl Janson och hans Geisha

09 september 2015

Igår rostade jag ett kaffe från Panama. Kaffet kommer från en gård i Vulcán, i norra delen av landet. Gården ägs av svensk-ättlingen Carl Janson som tog över gården från sin far. CalleJansonpatios Calle odlar en böna som heter Geisha. Geisha associeras ofta med just Panama, för det var här den blev känd. Men den kommer ursprungligen från bergen rund en stad i sydvästra Etiopien som heter just Geisha och som har gett bönan sitt namn. På 1960-talet kom den till Panama och var en av många arter i landet fram till 2004 när den överlägset vann tävlingen Best of Panama. Sedan dess har fler och fler gårdar i Panama och i andra länder planterat Geisha. När Geisha har rätt växt-förhållanden är den överlägset och unik i sin smak. Jasmin, vanilj och söt frukt är typiska smakbeskrivningar för Geisha. Carl Janson planterade Geisha 2007 och några år senare fick han sin första skörd. Nu säljer han den direkt till rostare runt om i världen. Såhär säger han själv om sig och sin gård:

 

CarlJansonBW”I am 73 years old, my father, from Solna, Sweden, imigrated to Panama when he was 18 years old, and started a shipping business. He started buying land in Volcan as it was the closest to the forests in Sweden. The farms he bought had had coffee frowing but something happened and they discountinued. My father went into dairy and Angus cattle. When we inherited the farm, we went back into coffee, around late 1980’s. We planted Catuai, Caturra, Typica and Bourbon. The Geisha we began growing 8 years ago. The altitud is between 1400 and 1700 meters. We are on western side of VOLCAN BARU (3,750 meters) while Boquete is on the eastern side.”

 

PerNordby_LIMITED_PanamaGeisha225g

Jag träffade Calle Janson och fick smaka på hans kaffe när han var på besök i Göteborg i somras. Smaken gjorde mig inte besviken, snarare sugen på mer. Så jag beställde hem lite. Jag blir alltid lite nervös när jag rostar ett unikt kaffe som det här. Inte för att jag är rädd att misslyckas, utan för att jag vet att de som köper denna Geisha kommer ha höga förväntningar. Jag drack en kopp i morse och då lugnade jag ner mig något. Calle Jansons Geisha är mjuk, söt och aromatisk och har en frisk syra full av citrus och röda bär och en blommig lång eftersmak. För er som köpt kaffet kan jag rekommendera att försöka vänta en vecka med att öppna påsen. Just nu är kaffet fortfarande väldigt färskt från rostningen och det kommer mogna över de kommande dagarna och smaka mer utvecklat om 7-10 dagar. Så ha tålamod – och njut.

Kommentera

