Skip to content

Snart är det dags för Nordic World of Coffee 2015

03 juni 2015

Oj oj oj, snart kommer det en kaffemässa till stan. Det är bara TVÅ VECKOR KVAR! image001 Den 16-18 juni går SCAE’s årliga mässa World of Coffee av stapeln och den är här i Göteborg. Om du är det minsta intresserad av kaffe (vilket en får anta att du är eftersom du läser det här) borde du försöka komma till mässan minst en av dagarna.

Utställare från alla led i kaffekedjan – producenter, exportörer, rostare, kvarnbyggare, bryggare, rostare, porslinstillverkare, baristor – kommer mingla runt och ställa ut. Dessutom finns ett digert seminarieprogram och du kan se finalen i fem världsmästerskap. Kafferostare Per Nordby finns givetvis på plats – det är trots allt hemmaplan – och här är lite av vad som händer:

Jag kommer ställa ut i the Village där jag kommer koppa och bjuda på några speciallotter från Jorge Lagos i Nicaragua som jag tagit hem bara för mässan. Jag kommer även få sällskap i min monter av Coffee Bird och Marta Dalton som kommer brygga och koppa diverse godsaker från hennes familjs gård Filadelfia i Guatemala.

Under tisdagen 16:e juni kommer jag samtidigt vara i min nya lokal på Korpralsgatan 2 där Cropster kommer hålla en introduktionskurs för sin rostmjukvara. Kursen är gratis men platserna är begränsade och du måste anmäla dig via länken.

Under onsdagen 17:e juni kan du hitta mig hos Alpha Dominiche (monter L8/L10) där jag visar upp deras Steampunk och brygger ett gott kaffe från Etiopien.

På onsdagskvällen hittar du mig i kaffebaren på Gothenburg Street Food Festival på Magasinsgatans parkering. Då blir det gatumatkalas!

Torsdagen 18:e juni kommer jag cykelpendla mellan mässan och min lokal för att visa mitt nya tillhåll för alla nyfikna samtidigt som jag brygger kaffe i min monter. Vill du komma till lokalen är det bäst att avtala en tid.

Om du kommer delta i symposiumet Re:co 15-16 juni kan du dricka mitt kaffe i någon av kaffebarerna under pauserna mellan föreläsningarna.

Och sist men inte minst: På söndagen 14:e juni, innan allt ens drar igång, har jag bokat biografen Capitol för att visa dokumentären A Film About Coffee. Klockan 15.00 blir det foajékaffe och 16.00 visas filmen. Det finns bara 200 platser så gå till Capitol och förboka eller boka upp en biljett redan nu.

Det känns lite splittrat det här men det kommer nog gå bra. Jag har tagit in några kafferävar som kommer hjälpa mig med både det ena och det andra under veckan, för inte ens jag klarar av att vara på så många ställen samtidigt. Vi ses!

Kommentera

