Skip to content

Fyra nyanser av Kenya

03 mars 2015

För ett år sedan drog jag ner till Kenya tillsammans med vänner från några andra rosterier för att smaka av den nya skörden. Vi besökte Dormans koppningslabb i Nairobi och gjorde utflykter till olika kooperativ och tvättstationer som hade kaffe vi gillade. Flera av dessa låg i Kirinyaga och Muranga, två distrikt som jag inte smakat så mycket från förut men som jag hoppas se mer av i framtiden. Dessa besök blir alltid personliga och jag stöter ständigt på stolta producenter som är öppna med sina motgångar och gärna delar med sig av sina medgångar.

Kenya_tools

Efter en rundvandring på en tvättstation i Kirinyaga fick vi frågan om vi ville besöka någon av de producenter som hade sina gårdar i närheten. Vi sa givetvis ja och gick bokstavligt talat bara över vägen och in på en väg bland palmer och gräs och hamnade på en kaffegård. Vid några enkla hus med en brunn, ett stall för två kor och där hönor sprang skrämda iväg möttes vi av några glada kaffebönder. De tog oss stolta på en promenad mellan kaffebuskar och eukalyptus medan vi pratade om marknadspriser och vädret; två faktorer som gör livet svårt för kaffebönder över hela världen.

Medan vi gick där bland odlingarna märkte jag att vår värd gick omkring med en sekatör i handen. Och mellan meningar om torka och gödsling klippte han en gren, plockade ett ogräs och helt enkelt jobbade sig fram genom fälten. Denna sekatör såg jag sedan återkomma hos flera producenter och då bestämde jag mig för att kaffet jag skulle komma att köpa skulle prydas av några av producenternas verktyg.

Print

Tools of the trade

Väl tillbaka i Dormans koppningslabb beställde jag till slut fyra lotter från fyra olika tvättstationer; Karii, Kamuyu, Kangunu och Kaiguri. En lott är inte bara specifik för sin tvättstation utan även unik för en specifik skördevecka och kvalitetsgradering. Dessa fyra lotter har jag under året rostat i omgångar.

Jag började rosta Karii, ett friskt och syrligt kaffe med en komplex och rik smakbild. Jag fortsatte med Kamuyu, en söt och syltig pärlböna med mycket röda bär i smak och arom. Dessa två har följt mig genom höst och vinter. I början av det nya året plockade jag fram de två sista lotterna. Kaiguri är en pärlböna med en fyllig bärig munkänsla och toner av plommon i eftersmaken. Kangunu har en komplex syra med toner av rabarber, clementin och röda vinbär och smakar ljuvligt när den svalnar! Detta är en liten lott och Kangunu rostar jag uteslutande till Snickarbacken 7 och Kaffeverket i Stockholm, två ställen värda att besöka för mer än bara kaffet.

Årets skörd från Kenya är så gott som över men det kommer dröja flera månader innan det är klart för leverans så njut av den nuvarande skörden så länge!

No comments yet

Kommentera

