Skip to content

Kaffesläpp på Brewers Beer Bar – Cerro del Cielo är tillbaka!

05 november 2014

Nu har äntligen skörden från Cerro del Cielo kommit!

I november 2013 reste jag till Nicaragua. Ett av mina mål med resan var att besöka Mauricio Vilchez och hans gård Cerro del Cielo. Mauricio och jag spenderade några dagar ihop, koppade, drack rom, njöt av utsikten från gården och slog våra kloka huvuden ihop för att göra en plan för skörden som skulle komma. Den första delen av våra planer kom redan i somras när jag fick hem Cascara från Mauricio – torkat fruktkött från kaffebär. Nu har även resten av skörden landat i rosteriet.

Förra året köpte jag ett parti med våtförädlad röd Catuaí som växer på den översta delen av Cerro del Cielo. I år är den våtförädlade lotten tillbaka, men jag har även ett parti bärtorkat kaffe från samma träd, samma del av gården, samma röd Catuaí. En gård, en böntyp, två processmetoder, två kaffen.

Cerro_Våtförädlat_800Cerro_Bärtorkat_800

Vad spelar då processmetoden för roll för smaken? Kom till Brewers Beer Bar på tredje långgatan 8 i morgon (torsdag 6 november) och smaka! Jag står i baren från 18.00-sent och brygger bägge sorterna sida vid sida. Våtförädlat och bärtorkat kaffe från Cerro del Cielo. Du kommer inte tro att de kommer från samma träd.

No comments yet

Kommentera

