Skip to content

Att tävla i hantverk

20 maj 2014

Året var 1996. Torsdagen den 24 oktober satt jag antagligen på ett av alla konditorier i Karlstad och sörplade på en kopp bryggkaffe med lila eftersmak, helt ovetandes om att den första svenska kaffetävlingen pågick i Stockholm. SM i cappuccino. Matts Johansson, senare känd som mr. da Matteo tog hem segern och kommer för alltid vara kaffekung med hela svenska folket.

SMCappuccino1996

Några år senare skapades Barista Cup i Norge och år 2000 tävlade 12 baristor i det första World Barista Championship i Monte Carlo och därmed var grunden lagd för kaffetävlingar som vi ser dom idag.

Vi spolar fram lite i tiden till 2014. I år går det femtonde WBC i Rimini med mer än 50 nationer som deltar. Det finns inte mindre än sju kaffetävlingar i allt mellan rostning, koppning, bryggning ordnat under World Coffee Event, och dessutom en oerhört populär tävling i att brygga Aero Press. Sverige deltar i alla utom två.

Den svenska uttagningen till World Barista Championship gick förra veckan och jag var med i smakpanelen. Jag var inte med när Matts byggde skum på sin Cappuccino 1996 men jag har själv varit med i barista cup 2003 och 2005 och sett och dömt åtskilliga tävlingar därefter. Det finns oerhört mycket att berätta om det baristorna hade att säga men jag nöjer mig just nu med att säga en sak: Utvecklingen på kaffekunskapen i Sverige är fenomenal. De sex baristor som tävlade i Svenska finalen höll alla en oerhört hög standard och presenterade smaker och visade på kunskap om ursprung på ett sätt som jag inte sett tidigare. Kaffekunskapen märktes också på den första Svenska uttagningen till World Coffee Roasting Championship som jag också var med och dömde. Även där visare de tävlande rostarna på god förståelse för råkaffet och hantverket det innebär att rosta.

Så har det inte alltid varit och så ser det givetvis inte ut överallt där det serveras kaffe. Men det tyder på kaffe-branschen är i utveckling, och dessa tävlingar i hantverket kring kaffe är med och driver den utvecklingen.

 

No comments yet

Kommentera

