Skip to content

Balmaadi

21 mars 2014

Balmaadi

Balmaadi är en gård i södra Indien som drivs av Unnamalai Thiagarajan. Tamil Nadu är så vitt jag vet Indiens minsta kaffedistrikt men här finns den höjd som krävs för att odla ett kaffe av hög kvalitet. Balmaadi är en biodynamisk gård. Jag måste erkänna att jag inte riktigt har satt mig in i vad det innebär, men såvitt jag förstår behandlas gården som ett slutet ekosystem, och  måncyklar och torkade örter har ett finger med i spelet. Men framförallt ger skuggträden kaffeplantorna den näring de behöver och bara naturligt gödsel används. Apor och fåglar väsnas i trädtopparna på dagen. På kvällen svalkar bergsluften. På natten hör man bufflar och elefanter böka omkring bland träden. Att besöka Balmaadi känns väldigt stillsamt och rogivande. Det här är det enda kaffet i mitt sortiment som är ekologiskt certifierat men jag har inte tagit med någon märkning på påsen. Det är nämligen inte därför jag har köpt kaffet. Jag vet att gården har en hållbar drift, att ekosystemet respekteras och naturen inte missbrukas. En märkning kan spegla en del av detta, men min direktkontakt ger mig större trygghet och bättre kunskap. Gården ser mer ut som en djungel än ett plantage och jag ser fram emot att besöka den igen. Kaffet från Balmaadi har en fet munkänsla, toner av torkad frukt och en mjuk eftersmak. Jag uppskattar det här kaffet mer ju kallare det blir i koppen och så snart vädret kräver det ska jag börja testa att kallbrygga Balmaadi.

No comments yet

Kommentera

