Skip to content

Låt mig presentera: Kopakaki – ett kaffe från Rwanda

19 januari 2014

KopakakiDutegureGrupp

För snart ett år sedan skickade jag ett mail till en vän i Rwanda. ”Kan ni göra en micro-lot till mig?” Frågade jag. Självklart blev svaret. Sommaren kom till Sverige, skörden började i Ewanda. I november kom kaffet till Göteborg.  Men innan dess hann jag träffa producenterna. I augusti åkte jag till Rwanda för att döma i Cup of Excellence och för att besöka Kopakaki Dutegure. Kopakaki är en processtation som ägs av strax över tusen familjer. Jag besökte kooperativet under min första resa i Rwanda 2010 och det var väldigt roligt att komma tillbaka. Kopakaki ligger i högländerna i västra Rwanda, inte långt från Kivusjön. Producenternas gårdar ligger utspridda på kullarna som omger stationen. I Rwanda odlas uteslutande Bourbon, en art som är känd för sin sötma. Jag är väldigt stolt över att få presentera detta direkthandlade kaffet.

Kopakaki_800Böntyp: Bourbon
Region: Karongi distriktet, västa provinsen
Producent: Kooperativet Kopakaki Dutegure
Manager: Bahati Thierry
Behandling: Våtförädlat och torkat på torkbord

Kaffet är rostat för brygg. Kopakaki har en munkänsla mjuk som smörkola, toner av svart te, behaglig syra och en mild eftersmak.

Cykel är ett vanligt transportmedel i Rwanda. Allt går att lasta på en pakethållare. Taxicyklar går från stad till stad, oavsett hur höga bergspassen emellan är. Som en hyllning till Rwandas vardagscyklister har jag bett Kurb Caps sy en cykelkeps till mig. Jag fick med mig ett tyg hem från Rwanda som jag skickade upp till Dalarna. Där sitter nu Britt och väntar på beställningarna. Keps och kaffe finns att beställa i Kafferostare Per Nordbys popup-webshop. Butiken är öppen en vecka. Keps och kaffe levereras någon gång i februari. Det finns 10 kepsar totalt, i två olika modeller.

Kommentera

