Skip to content

Öppna brev och öppna svar

18 januari 2014

När jag publicerade mitt öppna brev till Santa Maria angående användandet av deras namn på en av mina produkter hade jag inte väntat mig den uppståndelsen jag fick. Jag tackar alla som hejjat och skrattat med mig åt byråkratin. För det är nämligen hanteringen av ärendet som jag reagerade på, inte Santa Maria som företag.

Igår fick jag svar från Johan Sundelin, VD på Santa Maria AB. Läs svaret här. Vi hade också ett trevligt samtal på telefon, tack för det! Jag och Johan är helt överens. Santa Maria är ett välkänt namn på ett livsmedelsföretag. Jag kan inte använda det namnet på mitt kaffe. Därmed döper jag om S***a M***a till Crescencio, efter producenten. Slut på ärendet.

Vissa liknelser har dragits mellan detta och konflikten mellan Max och the Flying Elk angående användandet av ordet Frunch samt till konflikten mellan Starbucks och puben Exit 6 angående en öl vid namn Frappicino. Likheten ligger i stor mot liten och onödig byråkrati, men det finns en väsentlig skillnad också. Frunch och Frappicino är vedertagna begrepp och svåra att ”äga”. Santa Maria är namnet på ett företag som började som en tehandel i Göteborg för sisådär 102 år sedan och sedan vuxit till att bli fredagsmys med hela svenska folket. Jag kan kalla mitt kaffe för Santa Maria lika lite som Santa Maria kan döpa en kryddblandning till Per Nordby. Men Johan, om ni bestämmer er för att göra den blandningen bör kryddorna vara ursprungsmärkta och av hög kvalitet. Och smaken ska vara lite lätt syrlig, sådär så det drar i folks mungipor.

 

Kommentera

