Skip to content

Öppet brev till Santa Maria AB

16 januari 2014

Göteborg

2014-01-15

 

Till Santa Maria AB via ombud Awapatent AB ang. skrivelse ”Intrång i Santa Maria AB:s firma och varumärke”

Jag, Per Nordby, representerar Kafferostare Per Nordby (reg. enskild firma) med säte i Göteborg. Detta e-mail och brev kommer som respons på det e-mail och brev jag mottagit från Ert ombud Awapatent med titel ”Intrång i Santa Maria AB:s firma och varumärke”. Brevet orsakas av mitt användande av Santa Maria (hädanefter S***a M***a) som namn på en av mina produkter.

Låt mig börja med att be om ursäkt. Ni har givetvis rätt i sak. Santa Maria är som Ni själva skriver, ett av Europas ledande livsmedelsföretag inom bland annat kryddor, grillprodukter, Tex Mex-mat och s.k. etnisk mat. Om det skulle uppdagas att någon konsument felaktigt förväxlat vår (min) produkt med Er eller fått intryck av att de produkter vi (jag) säljer tillverkas av Santa Maria måste detta givetvis redas ut. Jag hoppas att ingen skada är skedd.

Kafferostare Per Nordby är ett nystartat kafferosteri med fokus på hantverksmässig tillverkning, goda smaker och transparent handel. Vi (jag) jobbar med i huvudsak små gårdar som producerar kaffe av hög kvalitet, något som vi (jag) vill premiera. Producenterna utgör, som Ni vet, ett viktigt led i produktionskedjan av allt livsmedel och bär det största ansvaret för att råvaran är av hög kvalitet. För att betona producenternas roll har vi (jag) därför uppkallat våra (mina) produkterna efter de gårdar kaffet kommer från. Av en olycklig händelse heter en av gårdarna S****a M***a vilket är grunden till denna konfrontation.

Vi (jag) kommer omgående upphöra med att använda S****a M***a som varumärke. Vi (jag) vill precis som Ni få en enkel och snabb lösning på saken och ser inget självändamål med att driva tvisten för sakens skull.

Den produkt som i dagsläget heter S****a M***a kommer att få ett nytt namn. Jag har nio (9) påsar á 350g ute hos kund som jag genast ska ta tillbaka så inga ytterligare missförstånd uppstår. Jag har varit i kontakt med de kunder, både på nätet och fysiska butiker/kaféer, som i dagsläget har eller har haft S****a M***a till försäljning och ombett dem att genast upphöra med försäljningen av ”S***a M***a – kaffe från Honduras”. Jag kan tillägga att flera av kunderna blev glada över den uppmärksamhet Ni gett och den tid Ni spenderat på deras web-sidor. Det är alltid kul för oss småföretagare att bli sedda av andra aktörer i livsmedelsbranschen.

På Er begäran lovar jag på heder och samvete att avstå från att använda S****a M***a i min marknadsföring i framtiden. Efter att ha tagit ut 20 gram för att brygga mig en kopp (jag sa inte till någon vilket kaffe jag drack) bifogar jag i detta bred de 90gram av S****a M***a som jag har kvar hemma. Se bilaga 1. Gör med kaffet som Ni behagar. Vänligen upprätta och skicka nödvändiga underlag för en skriftlig förbindelse på att jag ska upphöra att använda S****a M***a som varumärke och att jag även kommer att avhålla mig från att göra det i framtiden.

Låt mig avslutande återigen be om ursäkt. Det var givetvis inte vår (min) avsikt att göra intrång på Santa Maria AB:s firma och varumärke genom att kalla en av vår (mina) produkter för S****a M***a. Vi (jag) räknade heller inte med att bli associerad med Er eller rida på den våg av kvalitet, goda smaker och fredagsmys som jag och säkert många med mig förknippar med Ert varumärke.

Ödmjuka ursäkter och vänliga hälsningar,

KAFFEROSTARE PER NORDBY (reg. enskild firma)

Per Nordby

Bil.
Varuprov på ”S***a M***a – kaffe från Honduras”, bilaga 1

Ps. Jag har tyvärr inte inflytande över om Crescensio, som äger gården S****a M***a i Honduras, kan eller vill döpa om sin gård. Men jag ska fråga.

Pss. Om någon hör av sig till oss (mig) och saknar S****a M***a i vårt (mitt) sortiment ska vi (jag) genast hänvisa dem till Er.

Psss. Hör av Er om det kaffe från Mexico som vi (jag) för tillfället har i vårt (mitt) sortiment på något sätt kan förväxlas med Er användning av Tex Mex-mat.

Pssss. Ni kunde ha ringt.

SA_Bilaga1

54 kommentarer leave one →
  1. Josef permalink
    16 januari 2014 1:17 e m

    Oj jag har inte ens reflekterat över att det finns ett livsmedelsföretag med samma namn, associationerna är lite för långa för mig…

  2. Tallen permalink
    16 januari 2014 1:53 e m

    Oj, jag som trodde att det var det största av tre fartyg som användes av Christofer Columbus när han korsade Atlanten 🙂

  3. 16 januari 2014 1:56 e m

    Columbus glömde visst registrera namnet.

  4. 16 januari 2014 2:00 e m

    Jag har en halv påse i frysen, ska jag slänga den??!!

  5. 16 januari 2014 2:07 e m

    Ge mig din adress så skickar jag en ny cencurerad etikett.

  6. Harry permalink
    16 januari 2014 2:10 e m

    Ahh, denna förvirring när jag öppnade påsen och den inte var fylld med härliga tortillas utan bruna små bönor, ilskan som uppstod (inte ens en bönsalsa!). Skönt att ni äntligen har rett ut det, så att inte fler missförstånd uppstår i framtiden.

  7. Nettokalorier permalink
    16 januari 2014 2:11 e m

    Tycker du ska skicka ut svarta klisterlappar så kunderna själv kan klistra över detta oerhörda felsteg.

  8. Johannes Krunegård permalink
    16 januari 2014 2:18 e m

    Eller skicka ut en tuschpenna så folk får rita prickar över a:na. ”Sånta Måria”.

  9. Sofie permalink
    16 januari 2014 2:28 e m

    Hur ska vi känna igen kaffet framöver? Kommer det att kallas ”The coffee formerly known as S***a M***a”, eller åtminstone ha samma fina symbol?

  10. 16 januari 2014 2:31 e m

    Lysande replik

  11. 16 januari 2014 2:35 e m

    Håll ögonen öppna för nylanseringen av Crescencio!

  12. Anna permalink
    16 januari 2014 4:03 e m

    Detta var oerhört fånigt! Santa Maria är som bekant inte ett kryddmärke, eller ens ett Kolumbus-skepp med från starten, utan ett helgonnamn som återfinns i massor av sammanhang världen över, på kyrkor, etc, etc, etc… Tycker kaffet kan heta det! (Men förstår att ni inte vill bråka). Jag efterfrågar i alla fall kaffet Santa Maria 🙂

  13. Anna permalink
    16 januari 2014 4:05 e m

    Ursäkta det överflödiga ”med”, gick lite för fort!

  14. Britta permalink
    16 januari 2014 6:37 e m

    Hurra! Min påse var full med dippmix!

  15. Sofie permalink
    16 januari 2014 8:21 e m

    Var försiktig nu bara, så du inte blir kontaktad av Crescent nästa gång!

  16. Mikael permalink
    16 januari 2014 9:51 e m

    Helt otroligt, sånt här måste sponsras. Vart kan man köpa S***a M***a?
    Tackar på förhand

  17. 16 januari 2014 9:55 e m

    Du är min idol, Per!

  18. Mikael permalink
    16 januari 2014 9:57 e m

    Då syftar jag på kaffet i föra inlägget och inte t*x m*x-försäljaren. Tänkte att det är bäst att jag blankar vissa bokstäver i t*x m*x. Vill ju inte att de även ska kontakta dig för att någon i en kommentar använt ett ord som kan förknippas med dem.

  19. 16 januari 2014 10:11 e m

    Det verkar finnas en naturlag att när företag blir för stora blir de onda.

    Lycka till med företaget från en annan småföretagare!

  20. Daniel permalink
    16 januari 2014 11:26 e m

    Tur att Santa Maria är en pacas och inte en ren bourbon. Då hade du troligen blivit kontaktad av Jack Daniels också. Ungefär lika långsökt resonemang, men med stora skitföretag vet man tydligen aldrig. Din replik är annars av yttersta världsklass!
    Själv kommer jag säkert bli kontaktad av Ford (Sierra heter ju mitt kaffe från Honduras).

  21. EllFjell permalink
    16 januari 2014 11:38 e m

    Jag är glad åt att gott, kvalitetskaffe inte på något sätt associeras med ”fredagsmys”.
    Skulle jag tvingas se fjantiga musikprogram där kvasikändisar kutar runt, då hade jag förmodligen kräkts i kaffekoppen. Det vore väldigt olyckligt, såvida där inte redan fanns G*v*l** Mellanrost. Då hade det inte spelat någon roll.

    Vad betingar ett paket S***a M***a på svarta marknaden?
    S***a M***a var förresten Jesus morsa, men då var hon inte S***a.

  22. Johan Frössling permalink
    17 januari 2014 12:05 f m

    Jag håller med Anna!
    Och känner mig sugen på kaffe! – Gärna från Honduras!

  23. 17 januari 2014 1:00 f m

    Vill gärna köpa ett paket ”S***a M***a” av dig.

  24. 17 januari 2014 4:21 f m

    This is funny and sad at the same time. 😥

  25. Ronnie permalink
    17 januari 2014 8:03 f m

    Bra marknadsföring av dom, jag vill prova ert kaffe. Går det köpa på något sätt om man bor i Sthlm?

  26. Daniel Persson permalink
    17 januari 2014 8:04 f m

    Tragiskt att man vet mer om Amerikansk lag än svensk. Nåja. Om vi leker med tanken att S***a M***a skulle vara ett Amerikanskt registerat företag med varumärket S***a M***a. Då har bolaget ett krav på sig att skydda sitt varumärke. Detta gäller mot samtliga intrång.

    Dvs. Om S***a M***a skulle vara ett varumärke för livsmedel och någon etablerade ett livsmedel med namnet S***a M***a och detta inte bestreds så kan en domstol i USA välja att dra in varumärket.

    Så i USA stämmer folk till höger och vänster för varuintrång då rädslan att bli av med sitt varumärke är högt.

    Osäker på hur detta hanteras i Svensk lag men det man blir oneklingen sugen på kaffe hur som helst. Lycka till med försäljningen av kaffet ”Previously known as S***a M***a”.

  27. 17 januari 2014 8:08 f m

    Jag vill köpa en påse S***a M***a! När får vi se den i sortimentet?

  28. 17 januari 2014 9:12 f m

    Vart kan jag köpa kaffet?

  29. Göran permalink
    17 januari 2014 9:30 f m

    Blir faktiskt sugen på att börja dricka kaffe i stället för tea 😉

  30. 17 januari 2014 9:35 f m

    Har du fått någon respons från S***a M***a på ditt brev, eller försöker de tiga ihjäl storyn? Extremt välformulerat och pricksäkert skrivet!

  31. David B permalink
    17 januari 2014 9:51 f m

    Även i sverige så ”måste” bolag försvara sina varumärken mot även såna här skitsaker för att inte i ett ”riktigt” fall hamna i en situation där motparten kan hävda att du tillåtit andra bolag att etablera sig på marknaden utan strid. Santa Maria skulle säkerligen skicka ett brev även om du startade flyttfirma. Det låter hemskt, men sånt är systemet.

    Jag ber om ursäkt för ett dåligt system. Ni får vara glada över att det iaf betalar hyran.

  32. 17 januari 2014 10:11 f m

    Det omnämnda kaffet finns att köpa på Kaffemaskinen, Lantvägsgatan 15 Göteborg och Mean Coffee, Vasagatan 37 Stockholm

  33. 17 januari 2014 10:31 f m

    Enligt min livsvisdom ”Problem är inte till för att lösas, de är till för att gå runt. Det brukar dessutom vara enklare” föreslår jag textändring på etiketten: ”Kaffe från Honduras gjort på bönor odlade på (och så stort fett typsnitt) Santa Maria (återgå till normal storlek) kaffeplantage . 🙂

  34. 17 januari 2014 11:36 f m

    Tack för att du delade med dig av ditt brev, det var god läsning!

    För pepp, stöd och inspiration, finns på följande länk Groucho Marx brev till Warner Bros. i ett snarlikt ärende efter att bröderna Marx spelat in en film med namnet ”En natt i Casablanca” och Warner Bros. via advokater lät meddela att de hade rättigheterna till namnet Casablanca.

    http://www.chillingeffects.org/resource.cgi?ResourceID=31

  35. Jon Arvid permalink
    17 januari 2014 11:40 f m

    Per, jag tycker att du i förebyggande syfte ska kontakta Vatikanen och be dem överväga att byta namn på Jesu Moder till något som inte kan förväxlas med Tacosås och dylikt, på det att de ska slippa få påstötningar av livsmedelskedjan.

  36. Zoltan permalink
    17 januari 2014 11:54 f m

    På kaffepåsen måste det framöver helt klart stå just: S***a M***a

  37. Odd permalink
    17 januari 2014 2:47 e m

    Mycket underhållande!
    (PS. Vill man tillägga någonting efter ett PS heter det PPS, PPPS osv. men vad fan… Briljant ändå!)

  38. Jonas Svensson permalink
    17 januari 2014 5:15 e m

    Aldrig att någon någonsin skulle råka blanda ihop Santa Marias skitprodukter med ett högkvalitetskaffe….

  39. 17 januari 2014 5:19 e m

    Härligt, blev nyfiken på det kaffet. Kan bara hoppas finna det nu så man får prova på 🙂

  40. Pierre permalink
    17 januari 2014 5:29 e m

    Fantastiskt! Tack för att du förgyllde min fredagseftermiddag med detta underhållande brev! Ska köpa hem lite S***a M***a, eller vad det nu kommer att heta, nästa vända till kaffehandlaren.

  41. Robert Nilsson permalink
    17 januari 2014 10:56 e m

    Kommer sprida detta aktivt och försöka undvika Santa Maria AB i fortsättningen

  42. tina permalink
    17 januari 2014 11:33 e m

    Att dom (Santa Maria mex teximexikryddorna) bara orkar…

  43. Björn permalink
    18 januari 2014 1:02 f m

    Säger som Robert…
    Kommer sprida detta aktivt och försöka undvika Santa Maria AB i fortsättningen…. man kan tycka vad man vill om lagstiftning, men eftersom det är uppkallat efter en gård (som säkert är äldre än S¤%”#¤ M”#¤”# AB samt ett det inte ens ‘r i närheten av produkterna så kunde man låtit det bara…

    Finns kaffet i malmö?

  44. 18 januari 2014 11:04 f m

    Vad hände med den här killen? https://pernordby.wordpress.com/2012/01/29/stor-skillnad-pa-central-tidning-2/

  45. Henrik permalink
    18 januari 2014 11:27 f m

    Patetiska fjantar !

  46. 18 januari 2014 4:15 e m

    Nordby should have called the coffee SANTOS MARIOS that would have kept the wolves at bay.

  47. urbansundstrom permalink
    18 januari 2014 11:09 e m

    Reblogga detta på Urbansundstrom’s Weblog.

  48. 22 januari 2014 11:01 e m

    Ajdå, kaffet verkade ju så gott!

  49. 24 januari 2014 9:02 f m

    Underbart brev, jag skrattade högt. Gör reklam för det i dag på http://www.sprakradet.se/18019, där jag i övrigt kommenterar Max ”ensamrätt” till ordet frunch. Jag har där tidigare också skrivit om keso och ogooglebar om man vill läsa mer om företagens donquijotiga kamp mot folkets makt över språket.

  50. Thom permalink
    29 januari 2014 2:57 e m

    Som David B skriver, ifall det går bra för Per har vi plötsligt 2 stora Santa Maria, hur gör vi då? Varumärken är registrerad egendom, lite som din bil, man kan ej låna grannens fast man är mycket mindre. Skulle Columbus registrerat varumärket (världen över) skulle det inte gå att använda för någon av dessa. Vi har vissa lagar – lyckligtvis!

Trackbacks

  1. Öppna brev och öppna svar | PER NORDBY
  2. Öppet brev till Santa Maria AB | Urbansundstrom's Weblog
  3. Kritik i sociala medier – om hur Goliat försvarar sig mot David « Sociala medier
  4. Kaffepodcast, äntligen! | En kopp till

Kommentera

