Skip to content

Nicaragua i november

17 december 2013

nicaraguanovember2013

De första kaffebären har precis börjat mogna i Nicaragua och skörden startar lite försiktigt nu i december. Huvudskörden, då det mesta kaffet mognar, kommer i januari-februari, eller till och med mars på de högre höjderna. Därför var det viktigt för mig att åka till Nicaragua i november.

Mitt rosteri är fortfarande inne på sitt första år. Därför är det inte så konstigt att jag inte köpt kaffe från Nicaragua förut. Men jag planerar att köpa kaffe därifrån igen, och igen, och igen. Jag vill jobba med samma producenter år efter år. Jag har en transparent handel i allt kaffe jag köper, men det är inte alltid jag har möjlighet att handla direkt. Det har jag i Nicaragua. När jag handlar direkt har jag också möjlighet att planera vilken typ av kaffe jag vill köpa. Det var det jag gjorde i Nicaragua i november. Jag träffade bland annat Mauricio Vilchez som har gården Cerro del Cielo och vi la upp en plan för hur vi ska samarbeta framöver. Det hjälper även honom; genom att veta hur mycket kaffe han kan sälja och till vilket pris har han möjlighet att planera vilka investeringar han kan göra. Det är vad jag menar med relationshandel, inte nog med att jag vet var kaffet kommer ifrån, producenten vet också var det tar vägen.

Nicaragua var ett av de första ursprung som jag besökte och jag har en förkärlek till det landet. Jag har varit tillbaka flera gånger och ser fram emot nästa resa. Nicaragua har möjlighet att odla kaffe av riktigt hög kvalitet. Växthöjden, jordmånen och de arter som växer där skapar rätt förutsättningar för riktigt riktigt gott kaffe. Dessutom finns det en väldigt mångfalt på en väldigt liten area. Med många olika arter och flera olika processmetoder finns möjligheter att skapa flera små lotter från en och samma gård. Jag ser fram emot det jag och Mauricio ska skapa ihop.

Kommentera

