Skip to content

Låt mig presentera Mauricio och Henry, två kaffebönder från Nicaragua

13 oktober 2013

mauricio

Jag har varit i Nicaragua två gånger och bägge gångerna besökte jag en tvättstation i den lilla staden Ocotal distriktet Nueva Segovia vid gränsen till Honduras. Tvättstationen heter Las Segovias och drivs av Luis Alberto Balladarez. Hos Luis kan småproducenter i området våtfermentera, torka och sortera sina kaffebär och på det sättet sätta sin identitet på det kaffet som sedan säljs och exporteras över hela världen.

Cerro_800Vid mitt senaste besök i Nicaragua träffade jag Mauricio Vilchez Urbina. Hans gård Cerro del Cielo ligger på en bergssida i Mozonte, inte långt från gränsen till Hondruas. Cerro del Cielo är omgiven av lummig grönska och utsikten är fantastisk. Förutom kaffe växer här vita kallor i massor. Blommorna är inte bara vackra och ger en alternativ inkomstkälla, de hjälper även till att pollinera kaffebuskarna. Det är i alla fall vad Mauricio säger och till skillnad från mig är han agronom, så han borde veta. Kaffet från Cerro del Cielo har en söt balanserad kropp och milda toner av tropisk frukt.

EspressoElRecuerdo_800 En av Mauricios grannar heter Henry Herrera Rivera. Honom har jag inte träffat men när jag fick prover på hans kaffe kunde jag inte låta bli att köpa det. Henry ärvde sin gård efter sin far och kallar den för el Recuerdo. Där odlar han inte bara kaffe utan även bönor och tomater, jordgubbar och mango. Henry är bonde helt enkelt, och genom att ta hand om sin jord och sina grödor skapar han fantastiska, naturliga råvaror. Inte konstigt att kaffet smakar gott. Jag presenterar detta kaffe som en espresso som är krämigt, lite örtig och har lätta fruktiga toner i eftersmaken.

No comments yet

Kommentera

