Skip to content

ny skörd!

11 september 2013

cresencio_sack

Det är alltid roligt när det kommer nytt kaffe till rosteriet. Men det är extra roligt när det kommer en ny skörd från någon av de producenter jag jobbar med. För några veckor sedan kom den nya skörden av både Santa Maria från Honduras och Bella Vista från Guatemala till rosteriet. Santa Maria har varit slut några månader men är alltså nu åter i mitt sortiment och Bella Vista hade jag bara några få bönor kvar av. Jag hade tillräckligt för att kunna rosta en omgång med förra årets skörd för att jämföra med årets skörd. Det jag främst märker när jag rostar är att kaffet är färskt. Bönorna reagerar på värmen i rosten på ett piggare sätt och svarar snabbare. Det är svårt att förklara om man inte stått vid rosten själv. Oavsett hur man packar råkaffet kan det vara krävande att ligga på lager i ett år. Vissa sorter tål det bättre än andra. Väldigt få sorter tål att ligga i mer än ett år och det är därför jag alltid vill ha den färskaste skörden när jag rostar.

Smaken kan variera från skörd till skörd, men det är bara nyansskillnader. Bella Vista är sig lik och har samma blommiga, örtiga toner som vi kommer ihåg men är lite piggare än tidigare. Förra skörden av Santa Maria var fruktig och krämig och den nya skörden är ännu fruktigare och krämigare. Mer av det goda helt enkelt! Båda produkterna är köpta genom Collaborative Coffee Source vars transparenta affärsmodell gör det möjligt för mig att jobba med dessa producenter. Jag gillar att jobba så nära kaffeproducenterna och jag skulle inte vilja driva ett rosteri utan den möjligheten.

Kommentera

