Skip to content

Att vara veckans kaffe på Djäkne kaffebar

29 augusti 2013

djaknev35

När du går på Djäknegatan i Malmö passerar du en skylt där det står ”Malmös bästa kaffe?”. Det förmildrande frågetecknet dämpar kaxigheten och skylten väcker, i alla fall min, nyfikenhet. Om din nyfikenhet är stark nog går du kanske in och hamnar på Djäkne kaffebar. Baren är snygg och nordiskt stilren. Den ser tom ut. Ändå jobbar Luis febrilt bakom baren. För på våningen ovanför sitter 120 personer och jobbar. I stället för att gå till en kaffeautomat och svära över smaken beställer dom, via en app, kaffe från baren. När kaffet är klart får dom en notis och kan komma ner och hämta sin kopp. Och kaffet är garanterat godare än det du får ur en kaffeautomat.

Hur var det då med det bästa kaffet i Malmö? Djäkne kaffebar har två kvarnar vid espressomaskinen. En med en husblandning från Solde Kafferosteri, och en med ett gästkaffe som roterar varje vecka. Djäkne jobbar med de bästa rosterierna i Sverige, Norge och Danmark och erbjuder ett brett sortiment. Det finns många kaféer med en gästkvarn i baren, men till skillnad från de flesta ställen så går det fler kilon i gästkvarnen än av huskaffet. Luis har byggt upp ett intresse hos sina kunder som ivrigt testar det nya kaffet varje vecka.

Jag har fått vara med i baren flera gånger och är återigen veckans kaffe denna vecka. Heleanna och Ndaroini finns att dricka som espresso och V60 hela veckan. Jag åkte ner till Malmö och stod med Luis bakom baren under morgonrushen i måndags. Jag tog tag i bryggbaren medan Luis tryckte av skott vid espressomaskinen. Det var skoj! Jag gillar att se hur mina kunder aktivt jobbar med kaffet jag rostat. Jag gillar att vara med i deras möte med kunden. Och jag gillar att vara veckans kaffe på Djäkne kaffebar.

No comments yet

Kommentera

