Skip to content

Rwanda, här kommer jag!

09 augusti 2013

Rwanda

Snart sätter jag mig på ett plan för att flyga till Rwanda. Jag har varit där förut, men det var några år sedan och jag ser fram emot detta återbesök. Jag ska till att börja med döma i Cup of Excellence vilket är väldigt kul. Jag har gjort det förut men det här blir min första tävling i Afrika. Det finns över 400.000 kaffebönder i Rwanda och över 200 tvättstationer som de driver eller dit de säljer sina bär. I Cup of Excellence har i år exakt 100 av de från början flera hundra tävlingsbidragen passerat den nationella bedömningen. Det är dessa 100 bidragen som jag ska vara med att bedöma tillsammans med 27 andra domare från hela världen. Vi kommer koppa i flera dagar och det kommer bli en intensiv vecka, men det är inspirerande att prova kaffe med så många duktiga koppare. På detta sätt vaskas extremt gott kaffe fram som sedan sälj på auktion där priserna långt överstiger marknadspriset.

Efter tävlingen kommer jag möta upp med gamla bekanta från min förra resa till Rwanda och dela en öl, prata om gamla minnen och nya tider. Om allt får som det ska kommer jag hem med ett nytt kaffe i bagaget.

One Comment leave one →
  1. Peter permalink
    09 augusti 2013 6:33 f m

    Bon voyage! Spännande att se vad du tycker, om det finns några trender i produktionen? Om du har tid, tips gärna om bra kaffeställen i Kigali (Bourbon café är inte fantastiskt och med tanke på det rika utbudet (kanske skeppas det utomlands?), borde det finnas annat?).

Kommentera

