Skip to content

Låt mig presentera: Heleanna – ett kaffe från Etiopien

08 augusti 2013

För snart tre år sedan åkte jag på min första resa till Etiopien – kaffets hemland. Sedan dess har jag varit tillbaka flera gånger. Det är ett vackert land där jag har fått vänner – och kaffet är fantastiskt.

På den där första resan träffade jag Heleanna som tagit över sin fars exportföretag Moplaco. Hon är en driven affärskvinna med en bestämd blick och smittande skratt. Det är väldigt kul att kunna erbjuda ett kaffe från henne i rosteriet och jag har därför valt att döpa kaffet efter kvinnan bakom. Heleanna har gjort ett enormt jobb och ska ha stort tack för denna yirgaetta.

Heleanna_800Heleanna är mitt första bärtorkade kaffe. Bärtorkat kaffe är alltid karaktäristiskt. I processen torkar kaffebönan i sitt bär och fruktköttet ger kaffet en tydlig bärsmak. Men det krävs mycket jobb för att kaffet ska bli så sött som det jag har fått hem. Heleanna köper bara mogna bär från kaffeodlare i distriktet Kochere. Bären torkas noggrant och sorteras hela tiden för hand för att uppnå denna höga gradering och rena smak. Det märks tydligt när jag luktar på råkaffet och rostar bönorna – kvaliteten känns och märks! Även i smaken, det finns en blommig syra och fruktig söt smak utan störande toner av fermentering eller jäsning som tyvärr är väldigt vanligt i bärtorkat kaffe.

Heleanna är alltså kvinnan bakom kaffet, men Heleanna är också namnet på en familj fjärilar. Många av fjärilarna är aktiva på natten vilket gör kopplingen ännu bättre eftersom jag nu flera gånger har gjort misstaget att dricka detta kaffe för sent på kvällen och därför också blivit ett nattdjur.

No comments yet

Kommentera

