Skip to content

Låt mig presentera: Furnas – ett kaffe från Brasilien

29 maj 2013
Fazenda Furnas 2

Letar man sig fram till torget när man kommer till en stad i Brasilien är sannolikheten stor att där står en kyrka. Kyrkan i Pedralva har ett klocktorn som är aningen större än vad som fick plats på min etikett men med viss modifikation står den där.

FurnasFazenda Furnas ligger inte långt från Pedralva i Carmo de Minas som är en av Brasiliens främsta kafferegioner. Men Furnas producerar ett kaffe som skiljer sig från andra gårdar i regionen. Det var länge sen jag njöt av ett kaffe från Brasilien som jag njuter av Furnas. Tack vare familjen Pereira och det dedikerade arbete de gör får kaffet en rund krämig munkänsla, överraskande komplex syra och en lång blommig eftersmak med toner av kakao. Fyra generationer genererar trots allt en hel del erfarenhet.

Böntyp: Gul Bourbon
Region: Pedralva, Minas Gerais
Producent: Renaldo de Castro Pereira
Behandling: Semi-tvättat och torkat på patios

Varma dagar kan jag njuta av kallt kaffe. När jag bryggde och kylde ner Furnas första gången fick jag ett kaffe som mest av allt påminde mig om en chokladdryck. Tänk Pucko. Jag byter ut 1/3 av vattnet mot is som jag lägger i kannan jag ska brygga i. Resterande 2/3 av vattnet kokar jag upp som vanligt och brygger. För att bryggtiden inte ska förkortas maler jag kaffet aningens finare än jag brukar men försöker hålla mig kring 4 minuter. För 38g kaffe använder jag 200g is att brygga på och 400g varmt vatten att brygga med. Genom att brygga kaffet varmt som vanligt ser jag till att få en riktig extraktion och genom att kyla ner kaffet direkt ser jag till att bevara kaffets karaktär. Vilket i Furnas fall innebär något som mest liknar kall chokladdryck.

Givetvis smakar Furnas gott även som vanligt varmt kaffe.

4 kommentarer leave one →
  1. Fredrik permalink
    29 maj 2013 1:29 e m

    O så gott det låter!
    Kommer detta kaffe att finnas på t.ex. Kaffemaskinen i Göteborg inom kort? 🙂

  2. 29 maj 2013 1:37 e m

    Furnas står redan på hyllan på Kaffemaskinen!

  3. Fredrik permalink
    02 juni 2013 10:10 f m

    Hej Per!
    Gjorde just en kallbrygd på Furnas, baserade den på ditt recept ovan.
    Körde den i min aeropress med S-filter från Kaffeologie.
    Något finare än bryggmalt, 16.4g, 3:30min i 160g hett vatten. Pressar detta över 90g is och rör runt.
    Avslutar med att hälla upp allt i en cocktail shaker med extra is i och skakar, häller upp i ett glas.
    Drycken är krämig och nötig. Är som att dricka en påse Nöt-Crème, så gott 😀

Trackbacks

  1. Furnas och Masha, välkomna tillbaka | PER NORDBY

Kommentera

