Skip to content

Jag vill informera, inte utbilda

02 maj 2013

Jag tycker att kunskap är viktigt och jag gillar att sprida den. Jag vill göra det jag kan för att öka den allmänna medvetenheten om kaffe. Jag gör det bland annat genom att berätta så mycket som möjligt om kaffet som är i mina påsar. Jag vill vara så tydlig jag kan i min kommunikation samtidigt som jag vill ha med så relevant information om kaffet som möjligt. Men jag vill inte syssla med folkbildning. Inte på mina etiketter.

Jag läste på många påsar, vände och vred på informationen, tog bort och la till innan jag kände mig nöjd med mina egna etiketter. Till slut landade jag på fyra punkter och en kort text.

kaffeinfo.jpg

I mina ögon är böntyp, region, producent och behandling det viktigaste jag kan informera om. Varför då? För att det är de som styr hur kaffet smakar.

Böntyp – vilket kaffe som odlas sätter grunden. Jag vet inte om jag gör rätt eller fel när jag bara skriver vilken underart av Arabica jag har. Att det är Arabica blir därmed självskrivet, förutsatt att man vet vilken familj Bourbon, Caturra och SL28 hör till.

Region – vart kaffet växer påverkar hur växten och därmed bäret utvecklas. Macro- mezzo- och micro-klimatet spelar roll. Vet man region kan man också få ett hum om växtförhållanden, altitud och annan mumsig fakta.

Producent – personen som gör att kaffet blir bra! Utan en engagerad producent skulle kaffe smaka… kaffe.

Behandling – processen där kaffe förvandlas från bär till böna. Här finns mycket att säga, många termer att använda och det är svårt att vara tydlig. Våt-förädlat och torr-förädlat tycker jag är de bäst beskrivande termerna för vad som sker.

Visst finns det fler saker som spelar in och påverkar kaffet. Jordmån är viktig, men främst för den som odlar kaffet och bryr sig om kaffebuskens produktion, men inte för den som brygger det. Växthöjd är viktigt, men främst för den som rostar kaffet och vill veta kaffets densitet, men inte för den som dricker det. Land är viktigt, men det är inte ursprungslandet som gör varje kaffe unikt. Rostgrad är viktigt, men vad betyder egentligen ”mellanrost”? Jag vet inte. Allt mitt kaffe är antagligen mellanrostat, men ingen profil är den andra lik. Det finns mycket mer som står på etiketter. Ibland är informationen missvisande, ibland är den irrelevant, ibland sätter den ribban så lågt att den inte bidrar till att skapa någon större förståelse.

Jag tror att kaffebranschen ofta försöker utbilda när vi bara borde informera. Jag tror att vi ibland, i vår iver att berätta vad vi vet och visa vad vi brinner för, glömmer att sortera informationen och tar med saker som inte hjälper konsumenten eller baristan att förstå produkten. Jag tror att om vi har en tydligare och mer koherent information kan vi göra det lättare for de som är intresserade att själva hitta den kunskap de vill ha.

Konsumenter dricker kaffe och därför tror jag att det är viktigt att beskriva de saker som styr smaken. Kanske är det väldigt få som kan få en förståelse av vad ett kaffe smakar om jag beskriver det som en våtförädlad Bourbon från Antigua i Guatemala odlad av Luis Pedro Zelaya. Men om jag bara skriver Arabica från Antigua så ger jag heller ingen möjlighet att nå den förståelsen. Jag hoppas att jag sätter ribban högt, och jag hoppas det skapar en motivation att nå den.

2 kommentarer leave one →
  1. Mattias permalink
    02 maj 2013 9:14 f m

    Word

  2. 02 maj 2013 11:42 f m

    Väl skrivet!

    ”Vanliga” kaffedrickare skräms lätt bort av den kunskap som krävs för att bedöma kaffets kvalité. Eftersom få reflekterar över hur deras dagliga kaffe verkligen smakar är det än svårare att ta till sig varför böntyp, region, producent och behandling (exempelvis) ens är viktigt. Det avgör inte deras kaffeval idag.

    Jag tror aldrig man kan begära att alla ska göra sitt kaffeval utefter ovanstående. Målet borde istället vara att konsumenten lär sig kriteriet för vad som är ett kvalitétskaffe och vad som bara är industrismörja, dvs finns ovanstående information på paketet, ja då är det förmodligen bra kvalité. Eller ännu hellre, står det ”Kafferostare Per Nordby”, Koppi eller Square Mile på påsen kan jag lita på att kaffet är ”bra”. Låt varumärket skicka de signaler som industrikaffet saknar.

    Men så länge konsumenter inte förstår sig på vad kvalité är vinna över någon till specialkaffe.

Kommentera

