Skip to content

Nya utbrott av krögarsjukan

28 april 2013

Många restauranggäster, och kanske speciellt vi i kaffe-branschen, har en tendens att klaga på kaffet som serveras på restaurang. Jag vet att jag själv gör det, för jag blir ju besviken. När jag lämnar en måltid vet jag mer om saltet jag fick till soppan än om kaffet som avslutade upplevelsen och jag tycker det känns snedvridet.

Jag pratade om saken med en vän som är kock. ”Du lider av krögarsjukan” fick jag höra.

Krögarsjukan: Vanligt förekommande hos, ofta nyutbildade, kockar som tror att alla som serverar mat ska vara lika duktiga i sitt hantverk och noggranna med val av råvaror som de själva är. De har glömt att det inte är alla krogar som lever på att ha god mat. Alla serveringsställen siktar inte på att ha bra råvaror. Vissa restauranger vill bara fylla buken på sina gäster, vissa kaféer har mat för att det förväntas av dem.

Samma sak gäller för kaffe. Det är inte alla ställen som serverar kaffe som har kaffet som en central del av sin verksamhet. Krogar. Restauranger. Hotell. För de flesta av dessa ställen är kaffe bara en detalj. Det är lätt att glömma. Jobbar man med kaffe är det lätt att få tunnelseende. Det är lätt att få en släng av krögarsjukan.

Att jag är medveten om detta förändrar inte att jag gärna vill kunna få gott kaffe på samma ställe som jag kan få god mat. Det minskar inte min önskan att krogar som stoltserar med tapp efter tapp med öl från noga utvalda bryggerier också kunde förlänga sitt val till övriga drycker. För mig är det logiskt. Kaffe är en detalj och det råkar vara den detaljen jag har valt att fokusera på. För mig är kaffe inte bara en dryck. Kaffe är ett hantverk, en råvara, en livsstil; kaffe är en noga utvald detalj.

Det är inte bara kaffefolk som är trötta på att få dåligt kaffe efter bra mat, men det är bara vi i kaffe-branschen som kan göra något för att ändra det. Om kaffe är en detalj för restauranger måste vi bli bättre på att lyfta fram kaffe som en viktig detalj. Om kaffe är en av tusen saker som personalen ska göra, måste vi hjälpa dem att göra det enkelt och okomplicerat. Kapselmaskiner är enkla och okomplicerade men levererar en medioker produkt som dessutom är dyr. Jag är övertygad om att det är lika enkelt att servera kaffe med en kvarn bredvid en kaffebryggare och att gästens upplevelse därigenom blir betydligt bättre. Gott kaffe är inte svårt att brygga, men bra råvaror är en förutsättning. Jag tror att vi måste förändra folks syn på kaffe och förvandla ”bara vanligt bryggkaffe” från att vara en produkt till att vara flera produkter som ändras beroende på kaffets ursprung och rostarens profil. Den förändringen kan vi skapa genom att bli bättre på att kommunicera och det är en utmaning jag gärna tar mig an.

3 kommentarer leave one →
  1. Stefan Larsson permalink
    28 april 2013 11:52 f m

    Mycket bra skrivet och goda argument! Speciellt, tror jag, är det medvetenheten hos restauranggästerna i allmänhet som är ”ingången”. Många anser ju (fortfarande) att ”kaffe bara är kaffe”. Med en ökad medvetenhet kommer nog också en önskan av att även kaffet bör ingå som en del i (den goda) måltiden. Och som sagt: det krävs inte särdeles stora uppoffringar eller ekonomiskt betyngande åtgärder för att uppnå detta! 🙂

  2. Josef permalink
    28 april 2013 5:50 e m

    Bra skrivet och vettiga argument! Framförallt kommer väl besvikelsen fram när varje råvara blir presenterad med argument om varför just den blev vald, medan den avslutande koppen kaffe blir ett nödvändigt ont. Fokuserar restaurangen inte på bra råvaror så kan jag ju inte förvänta mig något bra heller.

Trackbacks

  1. Idag öppnar Burgersson | PER NORDBY

Kommentera

