Skip to content

Å ena sidan… å andra sidan…

08 mars 2013
tags:

Å ena sidan vill jag bara ha gott kaffe. Jag vill kunna brygga mig kaffe hemma och veta att jag kan njuta av den. Jag vill kunna gå in på ett kondis eller ett kafé och inte behöva se mig om efter tecken på om kaffet är bra eller dåligt. Jag vill känna mig trygg med att beställa kaffe efter maten på restaurang. Jag vill inte behöva tänka så mycket på saken, jag vill bara att kaffe generellt ska vara bättre än vad det är.

Å andra sidan är det inte så lätt att få fram gott kaffe. Gott kaffe måste ha en hög kvalitet och hög kvalitet kräver mycket arbete. Ibland får man leta med lupp och pincett för att få tag på gott kaffe utan defekter. Det kan ta år att bygga upp en relation med en producent som, trots allt, bor på andra sidan jorden. Och även när kaffet finns, relationen är uppbyggd så är det inte självklart att det är lätt att få hem det. Stabil infrastruktur, pålitliga mellanhänder, tajming och tur; det är mycket som ska till. Det går energi och tid. Det är inte alltid det funkar. Men det är alltid värt att försöka. Det är mycket jobb för lite kaffe. För i slutändan är det gott kaffe jag vill ha. Men jag är beredd att resa runt jorden för att få tag på det.

No comments yet

Kommentera

