Skip to content

Kafferostare utan rosteri

10 januari 2013

Jag är kafferostare men jag har inget rosteri. Det gör ingenting, jag kan rosta ändå, för jag rostar hos andra.

Bland ölbryggare är det ganska vanligt att flera bryggerier huserar i samma lokal, eller att ett bryggeri tar med sig sitt recept och hyr in sig på olika ställen beroende på vad som ska bryggas. Jag  jobbar med samma modell när jag rostar mitt kaffe.

I morse när jag gick till jobbet såg rosteriet ut såhär:

råda
Råda säteri ligger strax utanför Göteborg, i Härryda kommun. I kaffestugan håller Tomas och Anders till som driver Casa Progresso. I ett hörn står en 7kg Diedrich. Rosten känner jag väl till. Det är nämligen samma maskin jag en gång lärde mig rosta på. 2007 träffades vi för första gången, rosten och jag, och det känns väldigt kul att jobba ihop igen. Beroende på vilken maskin jag jobbar på så kan jag få olika resultat, men rosten är bara ett verktyg. I slutändan är det kaffebönornas kvalité och mitt hantverk som avgör hur väl kaffet smakar.

Kommentera

