Skip to content

Kedjor serverar bättre kaffe än små kaféer

16 december 2012

Vissa människor gillar inte kedjor av princip. Jag är inte en av dom. Jag föredrar trevlig service, god atmosfär och bra råvaror och om jag får det på ett ställe som råkar tillhöra en kedja så är det att föredra framför ett oberoende kafé utan koll. Idag finns det etablerade kedjor som börjar satsa på bra kaffe, samtidigt som en ny typ av kedja börjar växa fram.

Jag hör folk jämföra kaffet på Pressbyrån med det på Espressohouse. Skillnaden mellan dessa båda företag kan knappast bli större på kaffefronten. Faktum är att Pressbyrån, som serverar kaffe ”från Italien och Sydamerika” (och jag ska inte ens börja gå in på hur galet det är att skriva så), inte alls satsar på sin produkt eller bryr sig om hur den smakar, och de kan inte spåra sitt kaffe längre än till Gävle. Espressohouse å andra sidan gör en storsatsning och serverar bland det bästa kaffet i Sverige just nu. Kaffet är av hög kvalité och kommer från ett rosteri med gott hantverk och goda relationer med kaffeproducenterna. I tillägg satsar Espressohouse på att utbilda sin personal för att försöka hålla en hög lägstanivå på hantverket. Både Pressbyrån och Espressohouse är ute efter att tjäna pengar, men Espressohouse väljer i alla fall att inte dumförklara sin publik.

Faktumet att Espressohouse är ute efter att tjäna pengar, gör deras satsning på bra råvaror intressant. För jag tvivlar på att de skulle göra det utan att först ha räknat på det ordentligt. Alltså måste dom ha kommit fram till att bra råvaror och gott hantverk lönar sig.

da Matteo är ett kafé och rosteri i Göteborg som på mindre än tre månader gått från tre till sju enheter och från en till tre städer. Jag skulle kalla da Matteo för en kedja idag. Men det är en ny typ av kedja. Vissa saker är gemensamt för alla ställen; namnet, till viss del inredningen och konceptet med att skapa mötesplatser och använda bra råvaror. Men till skillnad från etablerade kedjor som Starbucks och Espressohouse, som jobbar för att man ska kunna gå in var som helst och få samma upplevelse som hemma, så låter da Matteo varje enhet behålla sin egen prägel. En serverar lunch, en annan är ett hål i väggen, en är ett bageri och en annan är brödbutik. En kedja som växer nerifrån och upp och anpassar sig till varje ny miljö den rår på. Hela vägen får det personliga som vi gillar att möta på små oberoende kaféer följa med. Jag tror da Matteo är den första kedjan i sitt slag i Sverige, men jag kan tänka mig att det kommer fler.

Att stora spelare kan leverera bra service och brygga kaffe på goda råvaror och att små kaféer som satsar på kvalité kan växa sig större, hoppas jag kan motivera och utmana alla andra som serverar kaffe att också lägga lite större fokus på vad som serveras. Vilket kafé vill vara sämre än kedjan mittemot?

6 kommentarer leave one →
  1. Mattias Liljenberg permalink
    16 december 2012 8:02 e m

    Bra spaning Per. Håller med dig att det är kul att dricka bra kaffe på en kedja som EH.
    En kommentar, både J&N:s konceptbutiker och Drops kaffebarer+rosteri bör väl förtjäna ett omnämnande i texten? De är i alla fall på god väg mot att bli kedjor, även de med lite unik prägel.

  2. Josef Rudenlöv permalink
    16 december 2012 9:01 e m

    Tackar 🙂 Att veta vad man får gör att jag nuförtiden ofta går in på EH när jag är i en stad där jag inte känner till några speciellt beryktade ställen. Jag vet att jag får en hyfsad kaffe, och att de har en ambition att brygga gott kaffe med gott samvete. Det är svårt att satsa på kvalitet om man inte tillåts tjäna pengar på det, och det är svårt att tjäna storkovan om man inte satsar på hög och jämn kvalitet, framförallt på service men också på smak. Jag har sett många gå omkull pga att de har hamnat i något av de två dikena, det ena där man enbart ser röda eller svarta siffror i delårsrapporten och det andra där man har toppkvalitet men låg ekonomisk kunskap. Det vanligare är ju det första diket…

    Att en så stor kedja dessutom satsar hårt på kvalitet kommer att föra hela kaffesverige framåt är jag övertygad om.

  3. Josef Rudenlöv permalink
    16 december 2012 9:02 e m

    Ska påpekas att det bara är mina egna ovetenskapliga slutsatser som jag dragit 🙂 Allt väl!

  4. 16 december 2012 9:47 e m

    Instämmer! Sedan måste jag rekommendera ICA to GO som använder kaffe från Johan & Nyström, bäst just nu!

Trackbacks

  1. Kaffekedjorna växer sig allt starkare | Willmanders.se
  2. 011 – #blogg100 | Better coffee, better life

Kommentera

