Skip to content

Brygg kaffe utan kompromisser!

16 november 2012

För ett litet tag sen stod jag på en mässa och bryggde kaffe. Jag var lockbete för att få folk att stanna i just den montern lite extra. Jag hamnade där eftersom en vän bett mig om råd om vilken espressomaskin han borde skaffa för att bäst göra kaffe på en mässa. Det slutade med att jag tog med mig några Chemex-kannor, kvarn, våg och vattenkokare och kaffe som jag själv skulle vilja dricka; ett lent, blommigt kaffe från Yrigacheffe i Etiopien och en uppkäftig, frisk och fyllig böna från Nyeri i Kenya, bägge rostade på Love Coffee i Lund.

Ryktet gick på mässan om kaffet i monter C35 och vi var nog den mest besökta montern under mässdagarna. Det blev en succé. Jag tror att det beror på att jag bryggde kaffe utan kompromisser.

Om jag hade varit på en kaffemässa hade mitt sätt att brygga varit helt normalt. Men jag tror att de flesta av oss ändrar vårt beteende när vi lämnar vår egen kaffemiljö och ska brygga kaffe till någon som inte är ”invigd”. Vi kompromissar, inte för att någon bett oss, utan för att vi inte vill sticka ut. Eller för att förenkla för de som inte är insatta. Eller för att vi är fega. Jag vet inte varför vi gör det men: Det är alldeles för vanligt att vi anpassar vårt sätt att presentera kaffe efter de förväntningar vi tror att vår omgivning har.

När jag bestämde mig för att ta jobbet på mässan bestämde jag mig för att brygga kaffe så som jag själv vill ha det, så som jag gör hemma i mitt kök. Jag bryggde kaffe på ett sätt som ingen där hade sett förut. Jag serverade kaffet svalare än de flesta var vana att dricka och absolut svagare än svenskar i allmänhet brygger. Jag hade varken mjölk eller socker och kaffet jag använde var långt ifrån den karaktär de flesta kunde känna igen som kaffe.

Jag trodde själv inte att jag skulle klara mig igenom dagarna utan klagomål, och jag trodde verkligen inte att jag skulle få höra så många personer säga ”åh så gott!”. Men nu vet jag. Vi behöver inte skämmas för det vi gör. Bra kaffe bryggt med omsorg är gott. Och jag ska aldrig kompromissa när jag brygger kaffe utanför mitt eget kök igen.

3 kommentarer leave one →
  1. espressoandme permalink
    16 november 2012 7:54 e m

    Det är kul med lite omväxling från espressohetsen också, det är ju lättare att ta med sig upplevelsen hem när man inte behöver köpa hem en hel arsenal av verktyg utan endast en påse kaffe och lite mera kunskap i ryggsäcken.

  2. Max permalink
    17 november 2012 10:59 e m

    Per. Amen!

  3. 27 november 2012 4:09 e m

    Jag känner samma sak och får liknande reaktioner när jag bjuder kollegor på kaffe. Då rör det sig nästan alltid om bryggkaffe på termos (från da Matteo). Så det blir aldrig fokus på själva bryggprocessen, som ju för många blir spektakulär och omständig men samtidigt en ögonöppnare.

    Jobbar man i en värld där kaffe kommer från en automat, mjölken heter ”vitt” och allt annat är ”lyxkaffe” är det lätt att få uppmärksamhet för det konstiga och udda specialkaffet. Men likt förbaskat väljer många sörjan från automaten eller kapselbryggaren som desperata automatvägrare köpt in.

    Och där står jag och maler mitt kaffe för hand, brygger i presskanna, tar tid, pratar om ursprung, smak, rostningsgrad, bryggmetoder, (mikro)rosterier och kaféer. I slutändan är jag bara en snobb, som inte håller till godo med automatkaffet, som är gratis. Samtidigt som alla tycker är det är fantastiskt varje gång jag bjuder eller de besöker ett bättre kafé….

Kommentera

