Skip to content

några ord om Wien

28 juli 2012

kaka till kaffet?

 

För en månad sen var jag i Wien för att dricka kaffe. Oj vad tiden går. Förutom SCAE:s årliga kaffemässa World of Coffee arrangerades för första gången alla sju tävlingarna som World Coffee Event håller i. Lite historiskt. Det koppades, bryggdes, rostades under tid och enligt protokoll i en hel vecka. Men jag såg inte så mycket av tävlingarna. Det enda jag såg var när Per från Åre kafferosteri tog sig till semifinal i WBC. Stort! Jag missade det mesta av mässan också. Däremot hann jag träffa väldigt många människor. För det är mycket folk på en kaffemässa. Jag märkte ganska snart att det bästa var att stå still och fånga in alla som kom förbi. Att jag dessutom fick koppa gott kaffe med dom var en bonus. Men det blir lite förvirrande ibland. Efter att ha koppat prover från Honduras tillsammans med en barista från Canada och två producenter från Costa Rica (muy suave) och efter att ha sprungit på en exportör från Etiopien samtidigt som en koppare från Colombia introducerade mig för två producenter från Guatemala var jag redo att åka hem. Hela världen var i Wien för att prata kaffe och jag fick en överdos redan andra dagen. Det var fantastiskt att kunna resa till en kulturell huvudstad i Europa och möta världen. Konstigt nog lyste Wiener Melange med sin frånvaro.

2 kommentarer leave one →
  1. 31 juli 2012 8:06 f m

    Ja tack – gärna en kaka till kaffet 🙂

  2. 03 augusti 2012 9:12 f m

    Ja, du fångar hela ”problematiken” väldigt väl, Per! Det blir lätt overkill, och det är nog ett smart drag att stå still och låta flugorna komma till honungen 😉

Kommentera

