Skip to content

dagens kaffekopp

10 juni 2012

Jag håller på att lära känna en gammal bekant stad. Oslo. För tredje gången i mitt liv bor jag här. Jag går i nya och gamla kvarter för att hitta vägarna. Under dagens promenad på stan sprang jag på en loppis och där hittade jag en kaffekopp. Rörstrand står det under fatet, 1800-tal sa tanten som sålde den till mig. Den har både varit sprucken och tappat örat och annat skulle väl bara fattas om den nu är över hundra år gammal. Den är också lagad. Men inget Karlsons klister här inte, reparerad enligt gammalt hantverk. Klinket sa tanten att den var. Att klinke, att klinka? Aldrig hört talas om, men jobbet är imponerande. Nu återstår bara att se om koppen är tät.

En tanke slår mig. Jag skulle vilja smaka kaffet som druckits från den här koppen. Vilken spännande resa! Men jag ångrar mig så fort jag tänkt tanken ut. Jag tror inte jag skulle vilja smaka särskilt många av dropparna som koppen får utstå. Jag tror smaken på kaffet idag och den igår är stor och jag tror dom flesta dropparna är bittra. Men ändå, det hade varit spännande.

One Comment leave one →
  1. Peter permalink
    10 juni 2012 8:50 e m

    Fin kopp! Och fin tanke! Fast jag tror att hur gott kaffe är, beror nog mer på sällskapet än de svarta dropparna!

    Grattis till den nya(gamla) hemstaden!

Kommentera

