Skip to content

fokus 2012: Media?

16 februari 2012
Jag avslutade ett tidigare inlägg med frågan om vad vi borde fokusera på 2012. När jag skrev det såg jag det mest som en retorisk fråga. Eller filosofisk. Jag sökte i alla fall inget svar. Men svar kom ändå, från flera håll. (Jag tycker att det är intressant att se hur varje persons fokus ligger nära där dom själva står. Det säger ganska mycket.)
Behovet av fokus är stort och möjligheterna många. Många ämnen är viktiga och aktuella men arenan är stor och det kan vara svårt fokusera på något gemensamt. Men ett ämne som återkommer och som jag har hört folk prata om är språket. Hur vi i kaffebranschen behöver bli tydligare på att uttrycka oss och hitta ett gemensamt språk. Språket behövs när vi beskriver smaker. Språket behövs när vi pratar om det vi gör.

Jag började själv fokusera på en idé när jag lyssnar på andras tankar kring just språket. Mina egna tankar gick kring att vi måste börja prata om sådant vi faktiskt vet. Sluta sprida hörsägen, sluta skapa myter, sluta romantisera kring kaffet. För att bli tydligare som bransch måste vi veta vad det är vi pratar om.

Men sen var det något som fick mig på andra tankar. GP konsument gjorde några inslag om kaffe som jag reagerade på eftersom sättet som kaffe hanterades i tidningen kändes något omodernt. Därför har mitt fokus ändrats drastiskt från språk till media. Eller drastiskt förresten, på sätt och vis hänger dom ihop. För hur kaffe framställs i media speglar hur kaffebranschen uppfattas av omvärlden. Och det är tydligt att hela bilden inte riktigt kommer fram. Media ligger 15-20 år efter. Vad som tas upp och med vilka ord kaffe beskrivs känns irrelevant och ofta till och med felaktigt. Faktarutan med vad en cappuccino består av och vad en barista är återkommer även i den mest välskrivna artikeln om kaffe. Är det ens intressant? Är det vad vi vill prata om, det vi vill att andra ska prata om? Är det så långt vi har kommit? Jag antar det. Och vi har bara oss själva att skylla för den saken. Jag är själv inget undantag. Vår röst är inte enstämmig och jag tror att det är svårt för den som inte är insatt att lista ut vad det är som är relevant i allt det vi pratar om. Därför måste vi bli tydligare och bättre på att förklara vad vi gör och skapa en dialog den del av media som är intresserad av att rapportera om kaffe. Därför ska jag sätta mig själv i mediaträning resten av 2012. Jag tror nämligen inte att det är hopplöst. Jag tror media kan tränas till att förstå kaffe bättre.

2 kommentarer leave one →
  1. 17 februari 2012 5:29 e m

    Förstår jag dig rätt om vi alltså bör gå från Introvert mot Extrovert?

    Jag tror att om vi ska fånga media, så måste vi tala medias språk. Media pratar ungefär så här: FAIR TRADE, EKOLOGI, NÄRPRODUCERAT, SMAKCHOCK

    Vi pratar ungefär så här: ”Alltså, den här plastmojängen som jag använder vid exakt 91,3 graders värme och vägt upp exakt 14,38 gram kaffe i, den kan jag säga har förändrat mitt liv” eller ”Rory Pushmaker, en suuuuperkänd barista jag känner, han var med i Coffee Cluster, en suuuuuperkänd världsomspännande händelse som jag har en t-shirt ifrån, och han sa att om man mal lite finare än grovt, men lite grövre än fint, så kommer gud fram i koppen och smakar krusbär, hallon, citron, enhörningstårar och drakblod”

    Kort sagt, med vårt nuvarande språkbruk framstår vi som foliehattar.

  2. 18 februari 2012 1:31 f m

    Samma sak gäller sociala medier, faktarutan som förklarar exempelvis Twitter finns där allt som oftast och reaktionen från initierade blir ett trött *suck*. Inte sällan är förklaringen även missvisande. Dock är det nog så att trägen vinner och ju mer de riktigt intresserade står på sig och fortsätter ”tjata”, ju större chans att allmänheten anammar det vi vill att de ska anamma.

    Ett gemensamt språkbruk låter som en god början, och hänger ju i allra högsta grad ihop med hur media framställer kaffe.

    Foliehattar bör dock undvikas 🙂

Kommentera

