Skip to content

Stor skillnad på central tidning

29 januari 2012

Tidning på väg.

Mest, minst, dyrast och billigast. På Centralen säljs alla varianter av dagstidningar att ta med i farten. Dagens Industri har högst kilopris på sin tjockaste variant.

En dagstidning är inte långt borta för de 80 000 människor som varje dag besöker eller passerar genom Göteborgs Centralstation till eller från pendeln mot jobbet, mot tåget eller hem eller bara för att vänta på någon.
Frågan är hur många dagstidningar som finns till försäljning i lokalerna. Svaret blir sju för tillfället, varav sex ingår i Per Nordby Konsuments prisjämförelse.
Dagens Industri kostade 30 kronor och innehöll 140,1 gram, vilket gav ett kilopris på 214 kronor.
Billigast blev inte förvånande en av blaskorna, GT med ett kilopris på 66 kronor.

NÄST BILLIGAST VAR Göteborgs-Posten, 70 kronor per kilo. Därefter i rangordningen kom Dagens Nyheter med 106 kronor per kilo följt av Svenska Dagbladet med 113 kronor per kilo.  Intressant att notera är att där bara skiljde 7 kronor, och det med tanke på att bägge tidningarna kommer från Stockholm.
Med senaste etableringen finns nu på området en renodlad tidningsaffär, fem kiosker samt fyra kafféer som har tidningar till utlåning till sina kaffegäster. Dessutom gratistidningen Metro som denna gång fick utgå ur jämförelsen, eftersom tidningen inte kostar något och därför inte kunde ingå i prisjämförelsen när inköpsrundan ägde rum.
Den från Göteborg komna Göteborgs-Posten är inne på sin 154:e årgång. Inte den tjockaste tidningen, men den enda med Två Dagar. Om vi bara jämför tidningarna har gamlingen flest sidantal. Lägg märke till att vi då inte tagit hänsyn till proportionerna mellan nyheter och reklam. Det framgår heller inte av deras framsida om den innehåller mer än en nyhet.

DÄREMOT ÄR DET bara hos Göteborgs-Posten som kunden kan få reklamblad vid köpet. Den största kommer från Oska-Travel.se och tillför bara 23,4 gram till tidningens 376,0 gram. Reklambladet föll ut ur vårt lösnummer, där innehållet vägdes till 352,6 gram. Det är utifrån denna mängd som kilopriset har beräknats. Tidningen saknade alltså drygt tio procent av ursprunglig pappersmängd.
Jämförs däremot i stället Göteborgs-Postens huvudbilaga som ligger närmare de andra tidningarnas huvudbilagor, var det bara Bohusläningen som vägde mer. 130,8 gram respektive 158,9 gram.

EFTERSOM DENNA JÄMFÖRELSE bara handlar om jämförpris tar vi inte hänsyn till vad som står i tidningarna. Inte heller ska det finnas något nyhetsvärde, utan det gemensamma kriteriet är att det kallas för dagstidning. Smaken skiljer sig åt och det finns säkert ögon som nöjer sig med att titta på bilderna. Medan andra tidningsläsare är kräsna med både stavning, innehåll, grävande journalistik och utformning, samt beredda att betala för sina behov.

Så gjordes jämförelsen
Sex dagstidningar på lösnummer köptes på Centralstationen och Nils Ericson-terminalen under en dag, 28 januari. Valet föll på den tjockaste dagstidningen. Blandning av nyheter och reklam mättes efter att eventuell plastomslag hade tagits bort. Jämförpriset per kilo utgår från vikten och aktuellt pris.

Annonser
14 kommentarer leave one →
  1. 29 januari 2012 1:44 e m

    Detta inlägg är ett ironiskt svar på Göteborgs-Postens prisjämförelse på kaffe latte publicerat den 28 januari. Upplägg, tillvägagångssätt och grammatik har helt lånats från GPs artikel men kaffet har bytts ut mot en tidning. Hur vettigt tycker du att det verkar?

  2. 29 januari 2012 2:01 e m

    Suveränt Per!

  3. 29 januari 2012 2:23 e m

    En i högsta grad rättvis replik till G-P.

  4. 29 januari 2012 2:44 e m

    Ha ha, så jävla bäst!

  5. Karin H permalink
    29 januari 2012 5:39 e m

    Fantastiskt. Maila journalisten med en lank.

  6. Fredrik permalink
    29 januari 2012 9:09 e m

    Jag undrar om dom kommer fatta piken?

  7. 29 januari 2012 9:31 e m

    Smukt arbejde. Jeg er flad af grin!

  8. Pontus permalink
    30 januari 2012 7:06 f m

    Fantastiskt 🙂

  9. Rickard Lindström permalink
    30 januari 2012 11:35 f m

    genial!

  10. 30 januari 2012 12:53 e m

    Jag kan meddela att journalisten i den ursprungliga kaffeartikeln har både läst och skrattat gott åt denna blog.

    Go Per, Go!

  11. 30 januari 2012 1:35 e m

    Kul att hon läst och sett humorn. Ser hon alvaret också?

  12. Johan Nilsson permalink
    30 januari 2012 1:59 e m

    Härlig liknelse Per, märkligt att det aldrig publicerats någon liknande undersökning på vin, borde ju vara precis samma sak.

  13. matts permalink
    31 januari 2012 2:13 f m

    Vin är en findryck, kaffe en vardagsdryck, kaffe är lågpris på ICA, kaff är gratis efter maten, eller gratis på kontoret, kaffe är kaffe är kaffe. kaffe har ingen stutus som vin med sina romantiska bönder i Frankrike, sköna berusningar med god ost till, kaffe handlas som stål på börsen, kaffe är en vardagsdrog.
    Vad vi i branchen känner inför dylik artikel är uppgivenhet, vi föröker värdera denna produkt, utveckla den och skapa demokratiska mötesplatser som ger gudkant i vardagen men som dom flesta har råd me

Trackbacks

  1. fokus 2012: Media? « PER NORDBY

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: