Skip to content

Jag erbjuder Göteborgs-Postens konsumentredaktion en gratis kaffekurs

28 januari 2012

Göteborgs-Postens konsumentredaktion gör ibland nedslag i Göteborgs kaffeträsk. Idag, den 28 januari 2012 är det dags igen. Kanske hänger det ihop med att en stor amerikansk kedja har öppnat sin första enhet på svensk mark. Kanske vill dom sälja lösnummer, kaffe är trots all ett säljande ord.

Dagens artikel går under rubriken ”Stor skillnad på central latte” och beskriver hur GP har jämfört kaffe latte från nio olika ställen på Centralstationen. Drycken har inhandlats på samma dag, största storleken har valts och sedan har literpriset räknats ut. Dyrast vägs mot billigast och det konstateras att 7-eleven har den billigaste latten.

Jag och fler med mig reagerar på artikeln på Twitter där @GoteborgsPosten svarar och säger ”Det var inte ett test utan en ren prisjämförelse, vilket många efterfrågat.”

Vore det en jämförelse så skulle den vara objektiv. Att markera billigast med grönt och dyrast med rött tycker jag lägger in en tydlig värdering. Även om man inte har smakat på kaffet så görs det en tydlig skillnad och priset per liter är enda parametern.

Men vänta nu – smakade dom inte på kaffet? Nej. I artikeln skriver Lena Strömberg att ”eftersom denna jämförelse bara handlar om jämförpris tar vi inte hänsyn till hur kaffet smakar”.

Här börjar det verkligen spåra ur. För vad ger det mig som konsument att läsa en prisjämförelse på en produkt som ska förtäras utan att ta hänsyn till hur den serveras eller hur den smakar? Eller är jag den enda som dricker kaffet jag köper? Och som bryr mig om hur den smakar? Hur relevant blir en prisjämförelse på en produkt som ska förtäras om den inte också används?

Jag undrar: om Lena köper en bil, väger hon den i stället för att provköra? För det måste ju vara lika relevant att veta vad kilopriset på bilen är som vad literpriset är på latten.

Hela artikeln tyder enligt mig på undermålig journalistik och dålig marknadsundersökning. Men jag inser att Lena Strömberg och Göteborgs-Postens övriga medarbetare i första hand är skribenter och inte kan förväntas veta så mycket om till exempel kaffe som någon som jobbar med det. Men för att meningslösa konsumentreportage som dessa ska slippa ske igen vill jag ge Göteborgs-Postens konsumentredaktion (och vem helst mer på tidningen som är intresserad) att komma på en kaffekurs hos mig. Helt utan kostnad. Jag kan lära er förstå varför smaken, hantverket och varumärket spelar in i upplevelsen av den kaffe latte ni köper. Man måste inte ha en känslig gom eller vara kräsen vad gällande bönor, rostning, malning, mjölksort  och tillredning för att värdera mer än literpris när man köper en kaffe latte.

4 kommentarer leave one →
  1. 28 januari 2012 5:01 e m

    Fantastiskt, jag tar gärna också en kurs även om jag inte är skribent på GP.

  2. Peter Frennhoff permalink
    28 januari 2012 10:31 e m

    Gott snack!!!

  3. Cajsa Carlson permalink
    29 januari 2012 8:33 f m

    Heja Per! bli krönikör och höj ribban.

  4. Karin H permalink
    29 januari 2012 9:20 e m

    Alla vet att det ar skillnad pa kaffe och kaffe. Sarskilt i Sverige vet man att uppskatta en god kopp kaffe – det behovs inte en kurs i konsten att kanna skillnad pa en latte fran Marmelad och en fran 7/11. Darfor ar utformningen av det har testen annu mer obegripligt.

    Med detta i atanke kan en fraga sig varfor de inte matt hur lang tid det tog fran att man stallde sig i kon tills man fick sin latte, om det nu ar sa vi ska ha det.

    ”Stor varm dryck med koffein. Snabbt. Tack.”

Kommentera

