Skip to content

DNBB – Den Nya Baristabeställningen

09 januari 2012

När jag jobbade bakom bar kunde det hända att det kom in en person som tittade på allt i lokalen utom menyn och gick omkring ett tag innan stegen styrdes mot baren och beställningen kom. Redan där hade jag mina misstankar och när personen beställer en espresso och en cappuccino utan något att äta till visste jag säkert; det var en barista.

Jag brukade göra samma sak själv. När jag var nyfiken på ett ställe jag inte kände och ville veta hur dom skötte sig brukade jag beställa en enkel och en cappu för att få se hur dom bryggde kaffet och skummade mjölken. Enkelt knep för att få en känsla av stället, funkade alltid. Men jag har märkt av ett skifte under det senaste året. Cappuccinon har fått gå åt sidan och ersätts av en bryggkaffe. Ett kafé som kan brygga både espresso och bryggkaffe är ett bra ställe. Jag gör det själv och jag tror fler med mig. Jag vet inte om det går att säga att skiftet har gått fort och bryggkaffets omvandling från bittra droppar till gyllende njutning har skett smärtfritt men den har skett. Långt ifrån överallt, men på fler och fler ställen. Att låta kunderna själva ta kaffet från en värmepanna känns väldigt 60-tal och bryggbarerna där kaffet bryggs koppvis och kunderna måste vänta på bryggningen blir fler och fler. Samtidigt går det att få gott kaffe även från termosar och batch-bryggningar. Vi som jobbar med kaffe märker det först, och baristorna vet var och hur dom ska leta. DNBB är här.

Johan&Nyström utnämnde 2011 till bryggkaffets år och det tycker jag har fått genomslagskraft. Det var mycket fokus på bryggkaffe under 2011. Frågan är nu, vad ska vi fokusera på 2012?

8 kommentarer leave one →
  1. 09 januari 2012 10:16 f m

    konsekvent bryggande?

  2. 09 januari 2012 11:35 f m

    Det hade varit intressant att kolla på hur vi kan utveckla espresson. Förra året utvecklades bryggkaffet men espresson har inte gått framåt – utöver att man idag arbetar mer och mer med singlar istället för blandningar – sen Gaggia presenterade en ny version av maskinen ’37.

  3. Kelly permalink
    09 januari 2012 2:08 e m

    Resten av världen!

    2011 var resornas år för mig i Europa, Afrika och Mellanöstern och jag drack många bra koppar, men det mesta var det ganska slätstruket (inte minst i Italien konstigt nog). Flesta ställena i Sverige är inte fantastiska heller; men det känns som det generellt finns en högre medvetenhet i Sverige. Så, i spåren på dina kafferesor

  4. Kelly permalink
    09 januari 2012 2:11 e m

    Resten av världen!

    2011 var resornas år för mig i Europa, Afrika och Mellanöstern och jag drack många bra koppar, men det mesta var det ganska slätstruket (inte minst i Italien konstigt nog). Flesta ställena i Sverige är inte fantastiska heller; men det känns som det generellt finns en högre medvetenhet i Sverige. Så, i spåren på dina kafferesor, så skulle jag vilja ge världen vad den förtjänar – 7 miljarder koppar kvalitéskaffe!

  5. 09 januari 2012 4:06 e m

    2012 blir back to basic. Under 2011 kom Stradan och vi drack mycket bryggkaffe. Chemex, siphoner och V60 blandades friskt. Väldigt skoj men jag tror inte vi blev speciellt mycket klokare. Mest mer förvirrade. Därför tror jag att många i år vill förenkla bryggandet. Fokusera mer på vatten och kaffe och mindre på metoden. Det kommer bli mitt ledord i alla fall 🙂 Enkelhet!

  6. 09 januari 2012 10:26 e m

    Jag önskar att 2012 blir ett gemenskapens år. Ett år där vi alla träffas mer, umgås, diskuterar och har roligt! På ett skönt och avslappnat sätt och att vi även försöker att bjuda in nya människor i det som en gång förtrollade oss.

    Per, du är en av de som bjöd in när jag en gång i tiden körde 1,5 timma till gbg efter 8 timmars jobb bakom baren för att stå en liten stund till bakom baren hos er för att få lite tips, tack!

  7. 10 januari 2012 6:45 e m

    Råvarans år!

Trackbacks

  1. fokus 2012: Media? « PER NORDBY

Kommentera

