Skip to content

jag jobbar med kaffe av rent egoistiska skäl

02 januari 2012
tags:

Det händer att folk frågar mig hur det kommer sig att jag jobbar med kaffe. Och jag svarar med en historia om att jag var ung och behövde jobb en gång i tiden och att jag på den tiden fikade mycket och gillade kafémiljön. Så jag sökte mig till den. Och så lärde jag mig brygga kaffe, gillade grejen och blev kvar.

Det var ungefär så det gick till när jag började. Men det är ju bara inkörsporten och det förklarar inte varför jag är kvar.

Jag jobbar fortfarande med kaffe för att jag gillar att fika. Det vill säga, jag gillar att dricka kaffe och njuta av det. Problemet, som jag ser det, är bara att det mesta kaffet som serveras idag inte går att njuta av. Ibland må det vara en ok kopp, men det är långt ifrån så bra som det skulle kunna vara och oftast är det rent av förskräckligt. Att kaffet inte smakar bra kan bero på flera saker. Det kan handla om allt från att det serveras i en otrevlig miljö till att det är en dålig bryggning, vårdslös rostning eller helt enkelt en låg kvalité på råvaran. Ofta är flera stag inblandade. Jag tycker att det är ganska enkla saker att ändra på, förutom kanske det där med den otrevliga miljön. Resten handlar mest om att tillsätta lite kunskap och skapa en större medvetenhet. Jag tror att det kan låta sig göras. Så därför vill jag fortsätta jobba med kaffe på ett eller annat sätt. Och jag tänker göra det till den dag då jag kan gå in på ett slumpmässigt utvalt kondis i valfri köping i vårt land och riskfritt beställa en kopp kaffe och vara säker på att kaffet som serveras är så bra det kan vara. Att det är på topp. Att kaffet inte är bortglömt, förringat eller där för att det förväntas vara det. Då vill jag också beställa en vanlig kopp och då kommer jag kunna njuta av kaffet. När det sker kan jag börja jobba med något annat. Men tills dess finns det lite att göra.

One Comment leave one →
  1. Björn permalink
    02 januari 2012 12:33 e m

    Och jag tänker göra det till den dag då jag kan gå in på ett slumpmässigt utvalt kondis i valfri köping i vårt land och riskfritt beställa en kopp kaffe och vara säker på att kaffet som serveras är så bra det kan vara. Att det är på topp. Att kaffet inte är bortglömt, förringat eller där för att det förväntas vara det. Då vill jag också beställa en vanlig kopp och då kommer jag kunna njuta av kaffet. När det sker kan jag börja jobba med något annat.

    Känns som att du valt att jobba med detta livet ut 🙂

Kommentera

