Skip to content

jag: konsument

08 november 2011

Jag har satt mig själv i en intressant situation. För första gången sen jag ställde mig bakom kaffebaren för 11 år sedan är jag i första hand en kaffekonsument. Under åren då jag jobbade på kafé drack jag givetvis kaffe från andra kaféer också, men jag var i första hand barista och drack kaffe ur en baristas perspektiv. När jag rostade kaffe drack jag ofta kaffe från andra rosterier, men jag gjorde det alltid i jämförelse med det jag själv rostade och hade tankar på rostningen i bakhuvudet hela tiden. Så länge du är bunden till ett företag eller har insyn i en process så kommer det färga hur du analyserar och uppfattar en produkt.

Nu jobbar jag inte längre som barista eller som rostare, och jag är inte bunden till något specifikt företag. Jag utgår bara från mig själv när jag som konsument ska dricka en kaffe eller köpa bönor. Det är väldigt intressant att byta perspektiv och bli kund. Innehållet i det jag köper är viktigt, men också hur det är förpackat. Är inte kontexten förtroendeingivande kvittar det hur bra varan är. Det måste framgå. Tvärtom gäller också. Är förpackningen eller atmosfären tillräckligt bra kan innehållet vara mediokert utan att dom flesta märker det.

Men jag märker det. Jag vet hur kaffe kan smaka. Och stämmer inte kaffet med beskrivningen eller förpackningen så faller upplevelsen. Förpackning och atmosfär måste också hålla måttet om du vill sälja till mig, men ingen kommer undan med ett mediokert innehåll. Jag är kanske din mest kritiska kund, men också den mest uppskattande när kaffet lever upp till dom förväntningar du ger mig.

No comments yet

Kommentera

