Skip to content

Addis Abeba by night

25 september 2011

Jag öppnar en anonym plåtdörr och kliver in i en avlång lokal. Det är lågt till tak och väggarna är klädda av torkat vass, baren blir upplyst av neonljus och fullsatta bänkar och bord fyller salen. Stämningen är på topp i det fullpackade rummet. Två personer, en man och en kvinna står och kastar entoniga fraser mot varandra och battlar sig fram mellan tonerna av ett enkelsträngat instrument. Hade vi varit på andra sidan Atlanten hade upplägget kallats rapp. I Addis Abeba kallas det azmari bet och är en urgammal tradition från tiden då byns invånare samlades kring lägerelden och dom äldste drog rövarvisor för varandra.

Mannen och kvinnan går omkring i lokalen och vänder ofta sina vassa improviserade fraser mot någon i publiken som får stå offer för dråpliga kommentarer. Som enda europé i rummet blir jag ett enkelt mål för deras utfall och jag kan inget gör att hejda attackerna. Jag förstår givetvis inte ett ord eftersom jag inte behärskar amharic men när jag frågar dom etiopiska systrarna som tagit mig hit och som av en händelse bor i Finland om vad som sägs får liknar dom det med en bastu. Det är mycket naket. Folk vrider sig av skratt och jag dras med där jag sitter inklämd i ett hörn och dricker lokalt vin av druvor som knappats pressats men som ändå slinker ner trots den trötthet som börjar infinna sig efter dom tre föregående kvällarna som tagit mig igenom Addis Abebas bästa jazz.

Det här är en stad som bäst upplevs på kvällen. Det är inte bara för att den är ful, smutsig och rörig med sin icke-existerande infrastruktur som gör att den är ganska oattraktiv i dagsljus utan även för att här på kvällen vibrerar av barer, klubbar och musik. Och dans. Det börjar sent och slutar tidigt. Det är bara att ta seden dit man kommer och försöka hänga med.

One Comment leave one →
  1. 29 september 2011 7:10 e m

    The Jazzman 🙂

Kommentera

