Skip to content

Ecuador

01 juli 2011

Ecuador är inte ett kaffeproducerande land. Det vill säga, det växer kaffe här, men det är inte en produkt som landet satsar på. Bananer, olja och choklad står högre upp på regeringens prioriteringslista och som kaffebonde står du ganska ensam utan dom skattesubventionerna som är vanliga i de flesta andra länder som producerar kaffe.

Det till trots finns det kaffebönder här. Det odlas både arabica och robusta eftersom det finns både slätt och högland. Mycket av landet är till och med för högt. Jag kom från Colombia och åkte genom Anderna söderut. Det tog mig många byten av bussar i byar som alla hade olika hattmode innan jag lämnade molnen och kom lägre än 2000 meter.

 

Till slut kom jag till Loja i södra Ecuador. Bönderna i Loja är välorganiserade i kooperativ och associationer och dom har allt som krävs för att odla bra kaffe. Jag har själv varit ganska obekant med Ecuadorianskt kaffe men jag hoppas kunna smaka mer kaffe härifrån efter resan i landet. Här finns gamla orörda plantor av Tipica och Bourbon, här finns Pacas och Caturra. Den höga höjden och kyliga klimatet gör att roya och brocca är ganska ovanligt och kaffet får växa i fred. Viljan att producera kvalité finns här och producenterna behöver bara hjälp att hitta marknaden.

No comments yet

Kommentera

