Skip to content

Estoy un café colector

11 juni 2011

Jag har den senaste veckan bott på en gård i södra Huila, Colombia. Jag har, nästan som på riktigt, jobbat på gården och fått känna på hur det är att vara kaffeplockare.

Största anledningen till att man plockar kaffe för hand är att marken sluttar värre än den svarta pisten i Åre. Det går inte att plocka på något annat sätt än för hand, ingen maskin kan ta sig fram där.

11-fika är tydligen ett måste även här

Men att plocka kaffe för hand är också ett bra sätt att få precis dom bären du vill ha ner i korgen. Dom omogna gröna bären växer på samma grenar som dom mogna röda och det är inte helt lätt att plocka rätt. Det krävs flinka fingrar.

en röd-grön röra

Det är lerigt och jag halkar. Solen bränner. Myggorna bits. Träden är högre än jag hade trott och jag får sträcka mig för att nå bären i toppen av träden. Jag har fortfarande träningsverk i underarmarna. Men korgen med bär på magen fylls sakteligen och snart nog tycker jag att jag har fått till det. På en timme plockar jag 2 kilo kaffebär. Proffsen som jobbar runt mig plockar 10 kilo på samma tid. Och medan jag balanserar min halvfulla korg och håller i mig för att inte ramla springer dom mellan buskarna och sjunger och skrattar. Antagligen åt mig. Men det gör ingenting. Jag är på deras territorium nu. Vi får se vem som skrattar när det blir dags att brygga aero press.

4 kommentarer leave one →
  1. Peter Frennhoff permalink
    11 juni 2011 9:10 f m

    Jag diggar dig!

  2. 12 juni 2011 10:27 f m

    Hahaha! Vilket underbart inlägg! Sitter och ler framför datorn! Per, you made my day, tack!

  3. 14 juni 2011 9:10 e m

    Verkligen rolig läsning. Mer sånt!!

Trackbacks

  1. sista anhalt, Bogota « PER NORDBY

Kommentera

