Skip to content

inför finalen

05 juni 2011

Jag vet inte vem som kommer vinna WBC i år. Jag vet att USA, England och Australien har goda chanser. Alla tre länderna har lång erfarenhet av tävlingsformatet. Alla tre har minst en vinnare. Alla tre har en utvecklad baristakultur. Och alla tre gör en bra, snygg och väldigt korrekt tävling. Det är väl det där sista, det korrekta, som gör att jag hellre hoppas på någon av de andra tre.

Jag hoppas lite på Japan, en urgammal te-nation. Men dom har också en blomstrande kaffekultur och är av naturen noga med detaljerna och har därför goda chanser att vinna.

Jag hoppas också lite på El Salvador. Ett ursprungsland som faktiskt också har en utbredd barista-kultur och många duktiga baristor. Inget ursprungsland har någonsin vunnit WBC förut, men här finns en god chans. Och här finns möjligheter att göra något för kaffevärlden som ingen annan finalist har.

Jag hoppas egentligen mest på Spanien. Ett land vi förknippar med kaffe, espresso och barer. Men som inte riktigt har hängt med i utvecklingen som sker på alla fronter i kaffemarknaden. Att få en vinnare i WBC skulle få fler spaniorer att titta upp ur sin café con leche och kanske pröva något nytt.

Men som sagt. Jag har ingen aning om vem som vinner. Men det vet vi om några timmar.

No comments yet

Kommentera

